شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نشست خبری

لاوروف در نشست خبری چه گفت؟

کدخبر: 411533
اقتصاد نیوز : وزیرخارجه روسیه در نشست خبری مشترک با " جیهون بایرام اف " همتای آذربایجانی در باکو گفت : برای عادی سازی اوضاع در منطقه، اجرای کامل توافقات حاصله بین سه کشور آذربایجان، ارمنستان و روسیه مهم است .

 

  به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایرنا ، در پی درگیری های نظامی ۴۴ روزه نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که از ششم مهر ماه  سال گذشته آغازشد،  توافقنامه  سه جانبه ای بین روسای جمهوری این کشور ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان با موضوع پایان جنگ در قره  باغ به امضا رسید.

  لاوروف روز سه شنبه  در نشست خبری مشترک با " جیهون بایرام اف " همتای آذربایجانی در باکو افزود : این توافقات ساز و کارهای لازم برای جلوگیری از سرگیری عملیات نظامی و نیز  گشودن روابط اقتصادی و مسیرهای ارتباطی در منطقه را فراهم می کند .

  وزیر امور خارجه روسیه بدون اشاره  به مدت زمان اجرای طرح های حمل و نقل در منطقه ، گفت:  مساله راه اندازی  مسیرهای جدید ارتباط  را باید با در نظر گرفتن منافع  همه کشورهای ذی نفع از جمله جمهوری آذربایجان ، ارمنستان ، روسیه ، ترکیه ، ایران و کشورهای همسایه دیگرحل کرد .

  وزیر امور خارجه روسیه همچنین در رابطه با کمک  های جمهوری آذربایجان به صلح بانان روسی مستقر در منطقه قره باغ ابراز قدردانی کرد .

  وزیر امور خارجه  جمهوری آذربایجان  نیز در این نشست خبری مشترک آمادگی دولت باکو برای عادی سازی روابط با ارمنستان و تلاش های در این زمینه را  اعلام کرد .

  بایرام اف با اشاره به این که پس از مناقشه مسایل زیادی حل نشده وجود دارد ، آمادگی باکو برای حل این مسایل را اعلام  کرد و گفت : تحقق این مهم به نفع مردم جمهوری آذربایجان ارمنستان و کل منطقه می باشد .

  وی از  نقش و فعالیت روسیه  و نیز فعالیت مشترک مرکز نظارت بر آتش بس روسیه و ترکیه در منطقه ابراز رضایت کرد و در عین حال ارمنستان را به نقض روند صلح متهم کرد .

  به گفته بایرام اف ، ارمنستان تا به حال نقشه مناطق  مین گذاری شده در قره باغ را به جمهوری آذربایجان تحویل نداده است .

  وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین خاطر نشان  کرد که کارهای در زمینه راه اندازی  مسیرهای جدی حمل و نقل با سرعت ادامه دارد و تا به حال شش جلسه گروه کاری سه جانبه ( روسیه ،  جمهوری آذربایجان و ارمنستان ) در این زمینه برگزار شده است و در برخی مسایل پیشرفت قابل توجه هم وجواد دارد.

  بر اساس توافقنامه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان که در   ۲۰  ابان ماه سال گذشته امضا شد، پس از پایان درگیریهای نظامی در قره باغ ، قرار است مسیرهای جدید حمل و نقل از جمله میان نخجوان و منطق غربی جمهوری آذربایجان از طریق خاک ارمنستان راه اندازی شود  .

  وزیر امور خارجه روسیه  که شامگاه دوشنبه وارد باکو شد ، با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان نیز دیدار و در باره روابط دو جانبه باکو و مسکو و نیز شرایط فعلی  منطقه  پس از پایان جنگ در قره باغ ، گفت و  گو  کرد .

  در پایان این سفر برنامه رایزنی های دوجانبه وزارتخانه های خارجی روسیه و جمهوری آذربایجان در سالهای ۲۰۲۱ و  ۲۰۲۲ امضا شد .