صالحی انفجار تروریستی کابل را محکوم کرد

 علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پی وقوع حادثه تروریستی در مدرسه دخترانه سیدالشهداء در غرب کابل و شهادت جمعی از شهروندان بیگناه به ویژه دختران دانش آموز، پیامی صادر کرد.

متن کامل این پیام به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

"وَ مَن قُتِلَ مَظلوماً فَقَد جَعَلنا لِوَلیه سُلطاناً"

بنا بر گواهی آموزگار پیر تاریخ، افغانستان عزیز، پاره تن و بخش جدایی‌ناپذیر از پیکره پرشکوه حوزه تمدنی ایران فرهنگی است. افغانستان عزیز، مهد علم و فضل و فضیلت و زادگاه و پرورشگاه بسیاری از بزرگان و قله‌های شعر و ادب پارسی و سرآمدان و طلایه‌داران عرفان اسلامی است. برای عاشقان و دلباختگان این میراث عظیم فرهنگی، مایه دریغ و افسوس بسیار است که بخش‌هایی از دیار عاشقان ادب و عرفان ایرانی و اسلامی طی دهه‌های اخیر به کمینگاه جریان‌های افراطی و تکفیری تبدیل شده و اخبار تحرکات ضد بشری و ددمنشانه آنان گاه و بیگاه در صدر اخبار جهان قرار می‌گیرد.

صالحی در این پیام عنوان کرده است: حمله روز شنبه به مدرسه دخترانه سیدالشهداء(ع) در غرب کابل و شهادت جمعی از شهروندان بیگناه به ویژه دختران معصوم و مظلوم آن سرزمین ستمدیده، دل‌های بسیاری از مردمان جهان و قلوب انسان‌های برخوردار از وجدان آگاه و بیدار را در غمی جانکاه فرو برد. در این میان، این حادثه دلخراش برای ما ایرانیان و علاقه‌مندان به سرافرازی و بهروزی افغانستان عزیز همچون داغی سوزان است که به فراموشی سپردن آن سخت دشوار و ناممکن می‌کند.

در این پیام آمده است: اینجانب به عنوان یکی از دلبستگان گنجینه‌ علمی و فرهنگی ایران زمین با قلبی آکنده از اندوه، این ضایعه بزرگ را به ملت و دولت افغانستان خاصه بازماندگان و بستگان قربانیان این اقدام ضدبشری تسلیت می‌گویم. بدون تردید، این حادثه جان‌فرسا و دلخراش بار دیگر این واقعیت غیرقابل انکار را بر همه ما عیان می‌کند که مبارزه با جریان‌های افراطی و تفکرات تکفیری که نتیجه برداشت‌های سطحی و وارونه از تعالیم آیین حنیف اسلام است، وظیفه همگانی است.

در این پیام آمده است: اینجانب ضمن محکوم کردن این اقدام ددمنشانه و ضد انسانی، بر ارواح طیبه شهدای این حادثه روح‌گزا درود می‌فرستم و از درگاه حضرت احدیت مسئلت می‌کنم تا به حرمت و برکت ماه پرفضیلت رمضان و در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر، این عزیزان سفر کرده به دیار ابدیت را جلیس و همنشین انبیاء و اولیاء و نیکان و ابرار قرار دهد.

حافظ وصال می‌طلبد از ره دعا            یا رب دعای خسته‌دلان مستجاب کن

 انفجار مهیب در روز شنبه مقابل مدرسه «سیدالشهداء(ع)» در غرب کابل کودکان بی‌گناه را هدف حمله قرار داد که در این حادثه شمار زیادی از دانش‌آموزان، معلمان و اهالی محل شهید و زخمی شدند.مقامات افغانستان  آخرین آمار تلفات این حادثه را ۸۵  شهید و ۱۴۷ زخمی اعلام کردند.