شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#ازبکستان#مخالفت

سناتور روس: هر کجا آمریکایی‌ها باشند بی‌ثباتی به همراه می‌آورند


سناتور روس: هر کجا آمریکایی‌ها باشند بی‌ثباتی به همراه می‌آورند

مقام پارلمانی روسیه گفت، امکان استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا در آسیای مرکزی، تنها باعث بی ثباتی اوضاع در این منطقه خواهد شد و جمهوری ازبکستان نیز از هم اکنون مخالفت خود با این مسئله را اعلام کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر جباروف" نائب رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه معتقد است که استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه آسیای مرکزی باعث وخامت اوضاع در این منطقه و بی‌ثباتی در این کشورها خواهد شد.

این سناتور با اشاره به این واقعیت که هر کجا آمریکایی‌ها حضور داشته باشند، اوضاع بی‌ثبات می‌شود، افزود: «امکان استقرار پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در کشورهای آسیای مرکزی نیز تنها تأثیر منفی بر اوضاع این منطقه خواهد داشت. »

جباروف یادآور شد که کشورهای این منطقه و روسیه در چارچوب جامعه مشترک المنافع و اتحادیه اقتصادی اورآسیا، منافع مشترکی دارند، البته رهبران این کشورها حق دارند بطور مستقل در خصوص مسائل داخلی خود تصمیم بگیرند.

روز گذشته (دوشنبه) روزنامه "وال استریت ژورنال" گزارش داد که آمریکا ممکن است نیروهای نظامی خود را پس از خروج از افغانستان در کشورهای آسیای مرکزی، به‌خصوص جمهوری ازبکستان مستقر کند. البته منابع خبری این روزنامه یادآور شده بود که  "حضور نظامی گسترده" روسیه در این منطقه و نفوذ روزافزون چین، می‌تواند مشکلاتی برای تحقق این هدف ایجاد کند.

بعد از انتشار این مطلب، دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع ازبکستان اعلام کرد که بر اساس قانون اساسی و دکترین دفاعی این کشور، امکان استقرار پایگاه‌های نظامی دیگر کشورها در خاک ازبکستان وجود ندارد.

انتهای پیام/