شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست

مذاکرات هیئت‌های ایرانی و افغانستانی درباره انحراف مسیر رودخانه هیرمند


مذاکرات هیئت‌های ایرانی و افغانستانی درباره انحراف مسیر رودخانه هیرمند

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از مذاکرات بین هیئت‌‍‌های ایرانی و افغانستانی درباره وضعیت انحراف مسیر آب رودخانه هیرمند خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم؛ احمد لاهیجان‌زاده، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که به صورت آنلاین و برگزار شد، درباره تأمین نشدن حقآبه برخی تالاب‌ها گفت: عدد تجمیعی برای میزان حقآبه تالاب‌ها به‌زودی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی و کمبود ذخایر آبی، حوضه‌های آبریز مختلف، میزان متفاوتی از حقآبه را دریافت کرده‌اند، گفت: تالاب‌های شادگان و هورالعظیم به طور کامل حقآبه‌شان را دریافت کرده‌اند اما از طرف دیگر، تالاب‌هایی نیز داریم که حدقال حقآبه را دریافت کرده‌اند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ما در سازمان حفاظت محیط زیست، حقآبه تالاب‌ها را به‌صورت موردی از وزارت نیرو پیگیری می‌کنیم.

لاهیجان‌زاده همچنین در ادامه این نشست خبری درباره ساخت سد کمال‌خان از سوی کشور افغانستان و تأثیر آن بر وضعیت منابع آبی ایران اظهار کرد: ساخت بند کمال‌خان در سال 1351 از سوی کشور افغانستان آغاز شده، اما به دلیل همزمان شدن ساخت آن، با جنگ داخلی افغانستان، روند ساخت متوقف شد؛ سد کمال‌خان در زمستان سال گذشته، با حجم 55 میلیون مترمکعب راه‌اندازی شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: مقامات افغانستانی، اصولاً اعتقاد دارند که "کمال‌خان" یک "بند" و نه "سد" است، زیرا 55 میلیون مترمکعب، نسبت به آورده رود هیرمند، ناچیز است و اصلا قابل مقایسه نیست.

لاهیجان‌زاده افزود: به همین دلیل، ساخت این "بند" نگران‌کننده نیست، بلکه تصمیم دولت افغانستان برای منحرف کردن مسیر رودخانه هیرمند به سمت اراضی این کشور نگران‌کننده است که حفر کانال نیز از ماه‌ها پیش آغاز شده است.

وی تصریح کرد: موضوع منحرف کردن آب رودخانه هیرمند به سمت اراضی کشور افغانستان در قالب کنسرسیومی به دو وزارتخانه در این کشور واگذار شده است و تاکنون نیز با برگزاری جلساتی در شهر کابل، توافقات خوبی نیز انجام شده است.

 معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: قرار است در آینده نیز هیئتی از کشور افغانستان، درباره موضوع آب هیرمند، سفری به ایران داشته باشند و در جلساتی این موضوع مورد بررسی‌های بیشتری قرار گیرد که محتوای این جلسات از طریق وزارت خارجه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در حال تکمیل ...