شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تاریخ

ولایت فقیه باید محل رجوع حل اختلافات باشد

ولایت فقیه باید محل رجوع حل اختلافات باشد

ایسنا/قم پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: اگر مشکل یا اختلافی در جامعه پیش می‌آید محل رجوع باید ولی فقیه باشد و حرف و نظر آخر را ایشان بدهند در غیر این صورت است جامعه به سرنوشت مردم کوفه دچار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین طباخیان در نشست‌ شب‌های بندگی که با موضوع نقش آفرینی خواص در دوران پس از شهادت امیرالمؤمنین (ع) برگزار شد، بیان کرد: امام علی (ع) در شب آخر عمرشان ولایت و امامت را به امام حسن (ع) تحویل دادند که این امر با شاهد گرفتن امام حسین (ع) و محمد بن حنفیه و دیگر فرزندان ایشان انجام گرفت.

وی افزود: سپس در سحرگاه 21 ماه رمضان امام حسن(ع) به مسجد رفتند و برای مردم سخنرانی کردند که پس از آن مردم کوفه به میل خودشان برای بیعت با امام حسن (ع) جلو آمدند و ایشان را به عنوان جانشین امیرالمؤمنین (ع) پذیرفتند.

پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که امام حسن (ع) به اعتبار حضرت علی (ع) به عنوان جانشین پذیرفته نشدند؛ ایشان محبوب‌تر از پدرشان بودند و مردم ایشان را پسر پیامبر (ص) می‌دانستند و حتی دشمنان امام علی (ع) و خوارج نیز با ایشان بیعت کردند.

وی با بیان اینکه مردم کوفه در حین بیعت شرطی برای امام حسن (ع) گذاشتند گفت: در آن لحظه مردم از امام حسن (ع) خواستند تعهد بدهند که با معاویه وارد مبارزه می‌شوند وگرنه بیعت نمی‌کنند. همین مردمی که امام علی (ع) را در جنگ با معاویه تنها گذاشتند حالا این شرط را گذاشته بودند.

طباخیان اضافه کرد: در آن زمان یک دسته از مردم به خوانخواهی امیرالمؤمنین(ع) خواستار جنگ با معاویه بودند و دسته دوم کسانی بودند که تمام مشکلات کوفه را امام علی (ع) و معاویه می‌دانستند و حالا که امام به شهادت رسیده بودند خواستار کشتن معاویه بودند.

وی با اشاره به روایت دیگری عنوان کرد: سپس امام حسن (ع) خطبه دیگری می‌خوانند و در آن بیان می‌کنند اگر با من بیعت می‌کنید باید مرا اولی الامر قلمداد کنید در غیر این صورت این بیعت قابل تکیه کردن نیست؛ این بدان معناست که اگر مشکل یا اختلافی در جامعه پیش می‌آید محل رجوع باید ولی فقیه باشد و حرف و نظر آخر را ایشان بدهند، بقیه نیز اطاعت کنند.

کارشناس حوزوی اظهار کرد: مشکل مردم کوفه این بود که امام علی (ع) را به عنوان معصوم قبول نداشتند و در هنگام منازعات خودشان تحلیل می‌کردند؛ این مسئله در جامعه امروزی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد در غیر این صورت است جامعه مانند مردم کوفه دچار انحراف می‌شود.

انتهای پیام