شهرخبر

کریمی در صحن مجلس:

مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان منسوب به «نبوی» و «جهانگیری» هستند

مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان منسوب به «نبوی» و «جهانگیری» هستند

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان تبدیل به حیاط خلوت افراد ناتوان و ضعیف شده و اغلب مدیران این صندوق مورد حمایت «بهزاد نبوی» و منسوب به «اسحاق جهانگیری» هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر کریمی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در طرح سوال خود از محسن حاجی‌میرزایی مبنی بر علت به‌کارگیری افراد بازنشسته و فاقد صلاحیت در مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های تابعه آن، گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ۷۴ تأسیس شد و فرهنگیان می‌توانند ماهانه حداکثر پنج درصد از حقوق خود را در این صندوق واریز کنند. بر این اساس کل دارایی‌های این صندوق متعلق به فرهنگیان است.

وی با اشاره به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان چهار هلدینگ بزرگ و ۶۷ شرکت وابسته و تابعه دارد، اظهار داشت: فرهنگیان باید در کل سود صندوق و همچنین ارزش افزوده دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان شریک باشند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ارزش روز دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از یکصد هزار میلیارد تومان است. بر این اساس این مبلغ باید مبنای تسویه حساب با فرهنگیان باشد و به جای آنکه فرهنگیان ۴۰-۳۰ میلیون تومان در زمان بازنشستگی دریافت کنند، باید به آنان چند صد میلیون تومان پرداخت شود.

کریمی متذکر شد: پیش از آغاز به کار دولت تدبیر و امید، مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان به دنبال آن بود تا حقوق تضییع شده فرهنگیان مورد توجه قرار گیرد بنابراین اساسنامه این صندوق را اصلاح کرد اما از زمانی که این دولت روی کار آمده، هیچ کاری برای احقاق حق فرهنگیان انجام نشده و این اقدام بزرگترین خیانت در حق فرهنگیان است.

وی بیان کرد: با این شرایط بسیاری از فرهنگیان انگیزه‌ای برای ادامه سرمایه‌گذاری در صندوق ذخیره فرهنگیان ندارند. همچنین قرار بود ۸۵ درصد سرمایه‌های این صندوق وارد بازار بورس شود اما این اتفاق رخ نداد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان یک امانت بزرگ در دست شماست و متعلق به فرهنگیان است. جای تأسف دارد که در ابتدای دولت تدبیر و امید، یکی از افرادی که برای مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان منصوب شد، پس از مدتی به علت فساد اقتصادی کلان دستگیر شد و همگی در جریان پرونده بانک سرمایه هم هستیم که در حال پیگیری است.

کریمی اظهار داشت: اغلب مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان مورد حمایت بهزاد نبوی و منسوب به اسحاق جهانگیری هستند، از چهار هلدینگ تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان، مدیرعامل سه هلدینگ بازنشسته هستند و در هیئت مدیره‌های شرکت‌های تابعه این صندوق هم وضع این‌گونه است و اغلب بازنشستگان آن را اداره می‌کنند.

وی تصریح کرد: به بهانه خصوصی‌ بودن، صندوق ذخیره فرهنگیان فاقد مدیریت حراست است و افرادی که پرونده‌های سنگین دارند در مناصب مختلف به کار گرفته شده‌اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خطاب به حاجی‌میرزایی، گفت: سئوال بنده از شما این است که چطور فردی را که دارای پرونده‌ای مملو از تخلفات سیاسی، اخلاقی و اقتصادی است، بدون اخذ استعلام به عنوان مدیرعامل شرکت انرژی سپهر منصوب کردید؟ همچنین شرکت ماشین‌سازی اراک هم یکی از شرکت‌های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان است که افرادی فاقد صلاحیت از جمله داماد وزیر اسبق آموزش و پرورش بر آن حاکم بودند. داماد وزیر اسبق آموزش و پرورش در آن مقطع برای حمایت از پدر خانم خود و جلوگیری از استیضاح وی، قراردادهای میلیاردی امضاء کرده بود.

کریمی گفت: در سال ۹۲ سود صندوق ذخیره فرهنگیان ۱۱۵۷ میلیارد تومان بود که از سال ۹۲ روند سود صندوق نزولی شده و اگر در دو سال اخیر روند آن افزایش یافته، صرفاً به دلیل نرخ تورم و افزایش قیمت دلار است.

وی تصریح کرد: متأسفانه با ادعای غیرمنطقی و توجیه خصوصی بودن صندوق ذخیره فرهنگیان، این صندوق تبدیل به حیاط خلوت افراد ضعیف و ناتوان شده و از اعمال هرگونه نظارت بر این مجموعه هم جلوگیری می‌شود اما ما طرحی را تهیه کردیم که بر اساس آن، صندوق ذخیره فرهنگیان به فهرست نهادهای عمومی غیردولتی اضافه شود تا امکان نظارت بر آن افزایش یابد.