شهرخبر

مذاکرات لاوروف با رئیس جمهوری آذربایجان در باکو


مذاکرات لاوروف با رئیس جمهوری آذربایجان در باکو

وزیر خارجه روسیه در دیدار با "الهام علی‌اف" با تأکید بر اینکه روسیه تلاش می‌کند تا بعد نظامی مناقشه قره باغ برای همیشه بسته بماند، مسئله مرزبندی در این منطقه را پیچیده، ولی قابل حل و فصل ارزیابی کرد.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه عصر روز دوشنبه در دیدار با "الهام علی‌اف" رئیس جمهوری آذربایجان در باکو اعلام کرد که مسائل مربوط به مرزبندی در منطقه قره باغ کوهستانی، هرچند بسیار پیچیده، ولی قابل حل و فصل است.

لاوروف گفت: «ما از ارزیابی بالای مقامات باکو درباره نقش نیروهای حافظ صلح روسی در حفظ ثبات و آرامش در منطقه قره باغ سپاسگزاریم. طرف روسی تمامی تلاش خود برای بسته شدن همیشگی بعد نظامی این مناقشه منطقه‌ای بکار بسته است. در حال حاضر باید جزییات زمینی - تعیین مرزها انجام شود. این مسئله اصلاً ساده نیست، ولی قابل حل و فصل است. کارشناسان نظامی با همکاری دیپلمات‌ها می‌توانند به راه حل‌های قابل قبول طرفین در این باره دست یابند.»

وزیر خارجه یادآور شد که روسیه به ایفای نقش میانجی‌گرانه خود برای حل مشکلات منطقه، از جمله تحقق توافقات روسای جمهوری سه کشور درباره قره باغ ادامه خواهد داد. به گفته وی، مقامات مسکو آمادگی دارند تا شرایط برای کار سازمان یونسکو درباره حفظ ارزش‌های فرهنگی و مذهبی در منطقه قره باغ کوهستانی فراهم شود.

سرگئی لاوروف همچنین گفت که هیئت نمایندگی روسیه در جریان مذاکرات خود با مقامات باکو، طیف وسیعی از مسائل دوجانبه و منطقه‌ای، از جمله موضوع وضعیت حقوقی دریای خزر را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی ادامه داد، روسیه و جمهوری آذربایجان در حال انجام مذاکراتی برای ارسال واکسن اسپوتنیک-وی به این کشور است و نخستین محموله از این واکسن روسی طی همین ماه به باکو ارسال خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه در عین حال یادآور شد که مقامات مسکو و باکو اقدامات مهمی برای بازگشت میزان مبادلات بازرگانی بین دو کشور به سطح قبل از اپیدمی ویروس کرونا انجام داده‌اند و میزان آن در سال 2020 عملاً به 3 میلیارد دلار رسید.  

انتهای پیام/