به گزارش برنا به نقل از تارنمای سرویس مطبوعاتی صحرا(SPS)، «اوبی بوچرایا - Oubi Bouchraya» در بیانیه‌ای مطبوعاتی تاکید کرد: عدم پذیرش جامعه جهانی از اعلامیه غیرقانونی دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در خصوص پذیرش یک جانبه حاکمیت مغرب بر صحرای غربی اشغالی، منجر به ایجاد نوعی گسستگی در رَباط شده تا مقام‌های پادشاهی و رسانه‌های مغربی واکنش‌های عجیب و غریبی{در این باره} داشته باشند.

رییس جمهوری پیشین آمریکا آذر ماه سال گذشته اعلام کرد که مغرب، ایالات متحده را در سال ۱۷۷۷ به رسمیت شناخت. به این ترتیب مناسب است که ما حاکمیت آنها را بر صحرای غربی به رسمیت بشناسیم.

تارنمای صحرا افزود: مغرب در آستانه مواجهه با بحران های دوجانبه با کشورهای همسایه به صحنه دروغ  پردازی و اتهام‌های بی‌اساس تبدیل شده است.

وزیر امور خارجه مغرب پنجشنبه گذشته در یک گفت و گوی تلویزیونی با رئیس کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل(AIPAC) مدعی شده بود که جبهه پولیساریو از ایران اسلحه و نیز آموزش‌های نظامی برای نیروهای خود دریافت می‌کند؛ ادعایی که پیشتر نیز در یکم می سال ۲۰۱۸ نیز مطرح شده بود.

 اوبی بوچرایا می‌گوید: از نگاه عمده پایتخت‌ها در جهان و ناظران بین‌المللی، چنین ادعاهایی تنها شوخی‌هایی است که کسی را متاثر نمی‌کند. جبهه پولیساریو دیگر بار چنین ادعاهایی را رد کرده و وزیر خارجه مغرب را برای ارائه شواهدی که موید ادعاهایش باشد به چالش می‌کشد.

صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که غنی از ماهی و فسفات است و از زمان پایان استعمار اسپانیا در سال ۱۹۷۴ میلادی در معرض حملات مغرب قرار داشته است. جبهه پولیساریو برای دستیابی به استقلال این منطقه تلاش می‌کند.

تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد توافق بین مغرب و جبهه پولیساریو به طور مکرر ناکام مانده است، اما این سازمان در سال ۱۹۹۱ موفق شد بین آن‌ها آتش‌بس برقرار کند.

جبهه پولیساریو سازمانی سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعماری اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد.

پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶ از این منطقه و تقسیم آن بین مغرب و موریتانی به مخالفت با این دو کشور پرداخت. موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند اما مغرب  تمام منطقه صحرای غربی را ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو به مقاومت علیه مغرب ادامه داده‌است.