شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#همزمان#عارف#جهانگیری
«جبهه اصلاحات ایران» سازوکار معرفی کاندیدای واحد را مشخص می‌کند / حمایت حزب ارده ملت از مهرعلیزاده

«جبهه اصلاحات ایران» سازوکار معرفی کاندیدای واحد را مشخص می‌کند / حمایت حزب ارده ملت از مهرعلیزاده

اگر عارف و جهانگیری نمی‌دانند تکلیف‌شان در انتخابات پیش‌رو چیست، محسن مهرعلیزاده اما خود را در قامت یکی از مدعیان پاستور 1400 معرفی کرده است. او که دو روز پیش بار دیگر اعلام کاندیداتوری کرد،  همزمان با حمایت حزب اراده ملت نیز مواجه شد.

اعتمادآنلاین| سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران حدود یک ماه دیگر در شرایطی برگزار می‌شود که در این دوره و در پی ابلاغی مصوبه اخیر شورای نگهبان و معیارهای جدید اعلام شده برای نظارت استصوابی نه تنها میدان رقابت برای حضور نمایندگان همه جریان‌های سیاسی محدودتر شده بلکه فضا برای اصلاح‌طلبان که تقریبا در هر دوره با تنگ‌نظری‌های ناظران بر انتخابات مواجه بوده‌اند، تنگ‌تر از گذشته شده اما این مهم سبب شده که آنان با برنامه‌ای مشخص و روشن پا در میدان رقابت بگذارند. با این همه اما آنچه محتمل است این است که تعیین تکلیف نهایی اصلاحات و گزینه نهایی آنان به بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ کاندیداها موکول خواهد شد و تا آن زمان حداقل اصلاح‌طلبان باید کاندیداهای اصلی خود را شناخته باشند؛ مساله‌ای که همچنان محقق نشده ولی سازوکار مدون در «جبهه اصلاحات ایران» این امید را ایجاد کرده که آنان طی روزهای پیش‌رو به گزینه نهایی‌شان برسند. امیدی که با حضور چهره‌ای چون اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت‌های تحت مدیریت حسن روحانی که ظاهرا ازجمله مهم‌ترین گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روست، دوچندان شده است؛ هرچند او دیگر همچون 4 سال پیش محبوب عموم جامعه نیست و پایگاه رای چندان مناسبی ندارد. آن‌ هم درحالی که مجموعه اصلاحات با این معضل روبه‌روست و پایگاه رای خود را در آستانه انتخابات مردد می‌بیند.


به گزارش روزنامه اعتماد، در این میان اصلاح‌طلبان که حدود یک هفته پیش از 14 گزینه پیشنهادی خود رونمایی کردند این مدت مشغول بررسی برنامه این 12 مرد و 2 زن اصلاح‌طلب بودند و حالا این ‌طور که پیداست به جز ظریف که نفر اول این فهرست بود و ظاهرا به هیچ‌وجه حاضر به ورود نشده و البته عارف، دست‌کم با دیگر گزینه‌ها تشکیل جلسه داده است.


حضور اسحاق جهانگیری در نشست اخیر «جبهه اصلاحات ایران» ظهر نوزدهم اردیبهشت‌ ماه اتفاق افتاد ولی انتشار خبر آن به روز گذشته موکول شد. معاون اول رییس‌جمهوری اگرچه ابتدا تردیدهایی بر سر حضور یا عدم‌ حضور در این نشست داشت ولی درنهایت در جمع اصلاح‌طلبان حاضر شد تا عزم خود برای کاندیداتوری در انتخابات را به نمایش بگذارد. انتظار آن بود که در این نشست برنامه‌های جهانگیری مورد بررسی قرار گیرد ولی از قرار معلوم این اتفاق با توجه به جلسه آقای معاون اول در دولت رخ نداده و فراتر از آن چنانکه حسن رسولی ازجمله اعضای «جبهه اصلاحات ایران» به پایگاه خبری مدارا گفت، جهانگیری اگرچه در جلسه مجمع حضور داشت ولی وقت نشد که برنامه انتخاباتی‌اش را ارایه بدهد. البته آذر منصوری، سخنگوی «جبهه اصلاحات ایران» نیز در اظهاراتی جداگانه به ایلنا گفته که «جهانگیری در این جلسه گفت هنوز تصمیمی نگرفته‌ و تابع تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان است.» اینکه جهانگیری چرا به ‌رغم آنکه هنوز به تصمیم نهایی نرسیده در نشست اصلاح‌طلبان حاضر شده، پرسشی است بی‌پاسخ ولی به نظر می‌رسد او در حال سنجش شرایط است و احتمالا پیش از نام‌نویسی در انتخابات نیز نشست دیگری را با اصلاح‌طلبان برگزار کند.


این بلاتکلیفی اما مختص جهانگیری نیست. سوی دیگر میدان محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس دهم نیز قرار دارد. عارف که پس از مجلس دهم کمتر ظهور و بروز سیاسی داشته حالا در شرایطی خود را برای انتخابات آماده می‌کند که هنوز برنامه‌اش را به «جبهه اصلاحات ایران» ارایه نداده است. در این میان اگرچه عدم ارایه برنامه از سوی برخی «تک‌روی عارف» برداشت شده اما مدیر روابط عمومی بنیاد امید ایرانیان با رد این ادعا به ایسنا گفته است:«برای بحث انتخابات برنامه باید وقتی اعلام شود که فرد اعلام کاندیداتوری کرده باشد. عارف تا این لحظه اعلام کاندیداتوری نکرده است و هر زمان اعلام کند مطمئنا برنامه‌هایش با رویکرد وحدت و همگرایی برای افکار عمومی از جمله اصلاح‌طلبان بازگو شده و ارایه داده می‌شود.»


اگر عارف و جهانگیری نمی‌دانند تکلیف‌شان در انتخابات پیش‌رو چیست، محسن مهرعلیزاده اما خود را در قامت یکی از مدعیان پاستور 1400 معرفی کرده است. او که دو روز پیش بار دیگر اعلام کاندیداتوری کرد،  همزمان با حمایت حزب اراده ملت نیز مواجه شد. تشکیلاتی که پیش‌تر از قول دبیرکلش اعلام شده بود که بر انتخابات شوراها متمرکز است و بنای معرفی کاندیدای حزبی در انتخابات ریاست‌جمهوری و حتی در سطح رقابت درونی اصلاح‌طلبان ندارد. اما برخلاف اراده ملت که حالا ظاهرا به گزینه نهایی خود رسیده، کارگزاران که ازجمله احزاب تاثیرگذار و البته میانه‌رو اصلاح‌طلبان به شمار می‌رود هنوز موفق به تعیین تکلیف گزینه نهایی خود نشده و ترجیح داده گزینه‌های پیشنهادی خود را به «جبهه اصلاحات ایران» معرفی کند تا پس از بررسی همه جوانب همراه با دیگر اصلاح‌طلبان به گزینه‌ای برسند. غلامحسین کرباسچی در همین راستا به خبرگزاری تسنیم گفته است:«حزب کارگزاران 5 نفر را به عنوان کاندیدا به اصلاحات معرفی کرده است. در جبهه اصلاحات 14 نفر از طرف احزاب مختلف معرفی شدند و در نهایت حزب نیز 5 نفر را معرفی کرده است.» جالب آنکه او تاکید کرده که 5 گزینه مدنظر این حزب هنوز حضور خود را رسما اعلام نکرده‌اند اما با اقبال اعضای این حزب مواجه شده‌اند. کرباسچی در همین راستا گفته است:«اعلام آمادگی این افراد برای حزب کاملا مشخص نیست اما چون بحث‌شان مطرح بوده است مطرح شدند؛ آقایان ظریف، محسن هاشمی، جهانگیری، پزشکیان و شریعتمداری از افرادی هستند که برای شرکت در انتخابات آمادگی دارند اما غیر از آقای پزشکیان هنوز هیچ‌کدام به‌ طور رسمی اعلام حضور در انتخابات نکرده است».