به گزارش برنا، در این بیانیه که روز دوشنبه صادر شد، آمده است: شورای امنیت حمله شدید و ناجوانمردانه تروریست ها را که در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ در دشت برچی در کابل افغانستان رخ داد، با شدیدترین عبارات محکوم کرد.

این بیانیه می‌افزاید: این حمله که در نزدیکی یک مدرسه صورت گرفت، منجر به کشته شدن حداقل ۵۰ نفر شد.  اعضای شورای امنیت با خانواده های قربانیان و دولت افغانستان ابراز همدردی می کنند و برای زخمی شدگان آرزوی بهبودی سریع و کامل دارند

اعضای شورای امنیت نگرانی عمیق خود را در مورد ادامه سطح بالای خشونت و اوضاع امنیتی در افغانستان به ویژه تعداد کشته شدگان غیرنظامی ابراز داشتند و بر اهمیت تلاش‌های مداوم برای پایان دادن به خشونت و حمایت از غیرنظامیان تأکید کردند.

شورای امنیت بار دیگر بر حق تحصیل و سهم آن در دستیابی به صلح و امنیت تأکید و از تعداد قابل توجه حملات به مدارس و اماکن آموزشی افغانستان در ماه های اخیر ، و همچنین پیامدهای قابل توجه این حملات بر ایمنی دانش آموزان و توانایی آنها در برخورداری از حق تحصیل ابراز نگرانی کرد.

اعضای شورای امنیت بار دیگر تأکید کردند که تروریسم در تمام اشکال و مظاهر آن یکی از جدی‌ترین تهدیدات صلح و امنیت بین‌المللی است. 

اعضای شورای امنیت بر ضرورت پاسخگویی مرتکبان، سازمان دهندگان، سرمایه گذاران و حامیان مالی این شرارت‌های مذموم تروریسم و سپردن آنها به دست عدالت تأکید کردند.

آنها از همه کشورها خواستند، مطابق با تعهدات خود در قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت در این زمینه با دولت افغانستان و سایر مراجع ذیربط فعالانه همکاری کنند. 

اعضای شورای امنیت تکرار کردند که هرگونه اقدام تروریستی، صرف نظر از انگیزه آنها، در هر زمان ، هر جا و توسط هر کسی که مرتکب شده باشد، جنایتکارانه و توجیه‌ناپذیر است.

آنها بر لزوم مبارزه همه کشورها بر اساس منشور  سازمان ملل و سایر تعهدات تحت قوانین بین المللی، از جمله قانون بین‌المللی حقوق بشری، قانون بین‌المللی پناهندگان و حقوق بشردوستانه بین‌المللی، تهدیدات صلح و امنیت بین المللی ناشی از اقدامات تروریستی تاکید کردند.