به گزارش برنا؛ اوضاع خط دفاعی استقلال چندان روبه راه نیست. فرهاد مجیدی بهتر از هر کسی می داند تیمی که می خواهد مدعی قهرمانی باشد نباید این چنین سازمان دفاعی از هم گسیخته ای داشته باشد. استقلال اگرچه از ابتدای لیگ تاکنون در 20 بازی تنها 14 گل دریافت کرده اما این نمی تواند نمره قبولی برای خط دفاعی آبی ها محسوب شود.

نکته عجیبی که درباره گل های دریافتی استقلال وجود دارد این است که این تیم در دیدارهایی که اولین گل را دریافت کرده نتوانسته آن را جبران کند. در بازی با ذوب آهن هم استقلال در شرایطی که بعد از تساوی سپاهان و پرسپولیس، می‌توانست با بردن ذوب آهن فاصله‌اش با تیمهای اول و دوم جدول را کم کند اما چهارمین باخت فصل آبی‌ها مقابل ذوب آهن رقم بخورد تا شاگردان مجیدی با یک بازی کمتر از پرسپولیس و دو بازی کمتر از سپاهان، 8 و 11 امتیاز با این دو تیم فاصله داشته باشند.

این برای چهارمین بار در رقابتهای این فصل لیگ برتر است که استقلال گل اول بازی را می‌خورد و نمی‌تواند بعد از پایان بازی به عنوان تیم برنده راهی رختکن شود. اینجاست که اهمیت گل نخوردن برای استقلال بیشتر از هر وقت دیگری احساس می شود اما سازمان دفاعی استقلال در دیدارهای اخیر این تیم از هم گسیخته نشان داده و این نمی تواند برای تیمی مثل استقلال که داعیه قهرمانی دارد، اتفاق خوبی باشد.

در دیدار مقابل ذوب آهن هم استقلال در شرایطی شکست خورد که با توجه به تساوی سپاهان و پرسپولیس، می توانست شرایط بهتری در جدول پیدا کند و یک بار دیگر خود را در قامت مدعی جدی قهرمانی مطرح کند.

استقلال در دیدار مقابل ذوب آهن درحالی باخت که دو گل رقیب از روی ضعف خط دفاعی و عملکرد نامطمئن دروازه بان این تیم به دست آمد. در دقیقه 7 استقلال روی یک سانتر دروازه خود را باز شده دید. سانتری که با توجه به مدافعان قد بلند و سرزن استقلال، کسی انتظار گل شدنش را نداشت. در نیمه دوم هم در شرایطی که استقلال سراپا حمله بود، یک لو دادن توپ توسط عارف غلامی در قلب دفاع، خیلی راحت فرصت را در اختیار میلاد جهانی قرار داد تا دروازه برای بار دوم باز شود. استقلال علی رغم عملکرد قابل قبول در خلق موقعیت اما در برهه های حساس و تعیین کننده بازی به دلیل اشتباهات مدافعینش دروازه خود را باز شده دید تا امکان بازگشت به بازی از بین برود. درواقع خط دفاعی استقللا مثل همان پای طاووس است که وقتی نمایان می شود زیبایی این پرنده را تحت الشعاع قرار می دهد.

ناهماهنگی مدافعان

ضعف خط دفاعی استقلال نکته ای است که در دوران حضور محمود فکری در استقلال هم مشهود بود اما در لیگ قهرمانان آسیا بود که به هم ریختگی سازمان دفاعی آبی ها و عملکرد ضعیف مدافعان این تیم بیشتر به چشم آمد. استقلال در 6 بازی لیگ قهرمانان آسیا 8 گل دریافت کرد البته شاگردان فرهاد مجیدی توانستند در 2 بازی آخر دروازه را بسته نگه دارند اما بار دیگر در دیدار مقابل ذوب آهن ثابت شد که استقلال از نظر دفاع تیمی و فردی در شرایط خوبی ندارد. زوج سیاوش یزدانی و عارف غلامی که معمولا زوج ثابت خط میانی استقلال بوده اند، هرگز نمایش خوبی نداشتند و بعد از گذشت بیش از نیمی از فصل هنوز هماهنگ نیستند. ضمن اینکه اشتباهات فردی این 2 بازیکن هم روی گل های دریافتی استقلال پررنگ بوده است. شاید اگر مجیدی از زوج دانشگر و مرادمند در بازی های آینده خود استفاده کند، عملکرد بهتری از خط دفاعی استقلال ببینیم. البته در به هم ریختگی سازمان دفاعی استقلال، بی شک نقش هافبک دفاعی این تیم هم پررنگ است. مهدی ریگی در دیدارهای اخیر استقلال عملکرد قابل قبولی نداشته و مهاجمان حریف به راحتی از او رد می شوند و به محوطه جریمه آبی ها می رسند.

خبری از مظاهری همیشگی نیست

رشید مظاهری در ابتدای حضورش در استقلال در این تیم خوش درخشید. او در بازی های زیادی استقلال را از شکست نجات داد و منجی این تیم لقب گرفت. درست در روزهایی که می رفت تا خیال هواداران استقلال از داشتن یک گلر مطمئن راحت شود، افت رشید شروع شد. از دربی رفت به بعد دیگر مظاهری کمی افت کرد و رفته رفته افت او بیشتر شد. او در دیدارهای اخیر استقلال در لیگ قهرمانان آسیا هم چهره مطمئنی از خود به نمایش نگذاشت تا حسابی استقلالی ها را نگران کند.

با توجه به اینکه استقلال دربی را پیش رو دارد باید دید که کادر فنی استقلال چه تدبیری برای بهبود عملکرد خط دفاعی این تیم به کار خواهد بست. دفاعی که از لیگ قهرمانان آسیا ضعف هایی جدی را به خود دیده بود و حالا باید دید در دیدار آینده مقابل پرسپولیس که بسیار هم مهم است، چه عملکردی را به جای خواهد گذاشت.