شهر خبر

درخواست رهبران حزب دموکرات از بایدن درباره تحریم های ایران

سران حزب دموکرات آمریکا در نامه‌ای به بایدن خواهان پیوستن آمریکا به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران شدند.

برجام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه هیل در گزارشی اعلام کرد سران حزب دموکرات آمریکا از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواسته اند تا با پیوستن دوباره به توافق هسته ای، تحریم‌های بدخواهانه ایران را بردارد.

بر اساس این گزارش، ده‌ها تن از حزب دموکرات در سرتاسر آمریکا در حال درخواست این مسأله از جو بایدن هستند که وی از پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای ایران حمایت قوی کند.

۵۳ تن از رهبران حزب دموکرات و اعضای کمیته ملی حزب دموکرات از اقدام دولت آمریکا برای ورود به مذاکرات غیر مستقیم با ایران به منظور احیای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام»» تقدیر کردند و از بایدن خواستند تا تحریم‌های بدخواهانه‌ای را که از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا وضع شده بود را بردارد.

در این نامه که نسخه‌ای از آن پیش از انتشار به دست نشریه هیل رسیده، آمده است: برداشتن تحریم‌های بدخواهانه ترامپ که وی به شکلی آشکارا بر ایران اعمال کرد، به منظور بازگشت به برجام که در حال نزدیکی به امری غیر ممکن است، نباید به عنوان امتیازی به ایران محسوب شود؛ بلکه باید به عنوان تلاشی برای بازگرداندن اعتبار آمریکا و افزایش ایمنی کشور تلقی شود.

در این نامه همچنین آمده است: ما از شما می‌خواهیم تا تسلیم فشارهای هواداران رویکرد شکست خورده ترامپ در برابر ایران نشوید. ما اثر واقعی آن سیاست را دیده ایم؛ چیزی که سبب به وجود آمدن برنامه هسته‌ای بزرگتر ایران و خطر بیشتر جنگ با ایران شد.
به نوشته نشریه هیل، این نامه از سوی «مؤسسه کشورداری مسئولانه کویینسی» که یک اندیشکده ضد سیاست مداخله گری آمریکاست، تنظیم شده است. در میان امضا کنندگان برجسته این نامه، نام «باربارا لی» نماینده کالیفرنیا، «کیت الیسیون» دادستان کل مینه سوتا، «نینا ترنر» نامزد دموکرات کنگره آمریکا به چشم می‌خورد.

یاسمین طائب، فعال سیاسی حزب دموکرات آمریکا و از تنظیم کنندگان این نامه برای مؤسسه کوئینسی در این ارتباط گفت: پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای ایران و برداشتن تحریم‌های بدخواهانه ترامپ نه تنها از سوی بدنه دموکرات‌ها حمایت می‌شود، بلکه از سوی رهبران حزب دموکرات در سرتاسر کشور نیز مورد حمایت است.

او در ادامه افزود: رئیس جمهور بایدن متعهد شده تا مسیر جدیدی را ترسیم کند و خواهان سیاست خارجی شده است که برای همیشه به جنگ‌ها پایان داده و بر بحران داخلی به شکلی سریع متمرکز است و این امر، با پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و مخالفت با رویکرد شکست خورده ترامپ در خصوص ایران آغاز می‌شود.

گفتنی است پیشتر نیز رسانه‌های خبری اعلام کرده بودند جوزپ بورل، دیپلمات ارشد و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفته بود مذاکرات هسته‌ای در وین بین ایران و قدرت‌های جهانی در حال ورود به مرحله‌ای حساس است و هفته‌های آتی به منظور حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ هفته‌هایی حساس است.

مقامات آمریکایی هفته گذشته برای چهارمین دور مذاکرات غیر مستقیم با ایران در خصوص اینکه چگونه اجرای توافق هسته‌ای از سر گرفته شود، به وین بازگشتند.