«محمدجواد جمالی نوبندگانی»، نماینده پیشین مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص روند پیشرفت مذاکرات گفت: من معتقدم که مواضع اعلامی با آن چیزی که در حال حاضر اتفاق می افتد کمی متفاوت است و اعلام خوش بینی برای خود مذاکرات شاید برای این باشد که یک مقدار جو بین المللی را در رابطه با احیای برجام زنده نگه دارند. می بینیم که همچنان آمریکایی ها بر نگه داشتن قوانینی مثل کاتسا، ایسا و برخی از تحریم هایی که می تواند حتی در صورت رفع سایر تحریم ها آنها را به صورت تحریم شده نگه دارد، اصرار می ورزند.

او اضافه کرد: با توجه به شناختی که دو طرف از هم پیدا کردند شاید حتی این دوره از مذاکرات سخت تر از خود نگارش متن برجام باشد. در آن زمان آمریکایی ها خروج از برجام را به عنوان یک تجربه در دستاورد جمهوری اسلامی قرار نداده بودند و یا عدم انجام تعهدات یک مقداری شاید موجه تر به نظر می رسید. در آن زمان غنی سازی 20 درصدی داشتیم الان غنی سازی 60 درصدی داریم.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: موضوع دیگر اینکه طرحی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسانده و آن هم به عنوان یک موضوع قابل اعتنا باید در کنار همه آن چیزی که دولت جمهوری اسلامی می خواهد با 1+4 و در پشت صحنه با آمریکایی ها به توافق برسد باید مدنظر قرار دهد. چون در زمان برجام دولت این را آورد و به تصویب رساند ولی الان چارچوب ها را مجلس تعیین کرده بنابراین به نظر من از آن زمان تاکنون شرایط خیلی متفاوت شده و راه سختی در پیش است. به خصوص که آمریکایی ها می خواهند از نیاز ترامپ که فشار حداکثری بود سوء استفاده کنند و این کار را بسیار سخت و کند خواهد کرد.

این نماینده پیشین مجلس در خصوص فشار مخالفان برجام نیز متذکر شد: فشارهای وارد بر برجام از هر دو طرف است. در آمریکا هم یک سری از نمایندگان کنگره در حضور پمپئو از یک طرحی بهره برداری کردند که فشارها را بر جمهوری اسلامی بیشتر کند و دولت بایدن به برجام برنگردد. مخالفان سیاسی در ایران و آمریکا فشارهای قابل توجهی می آورند. من همیشه معتقد بودم که باید یک صدا برای چنین موضوعی که با امنیت ملی و منافع ملی مربوط است از کشور بیرون بیاید زیرا ممکن است، آمریکایی ها بخواهند از همان فشارهایی که هست یک استفاده حقوقی علیه کشورمان انجام دهند. ما هم باید این را به یک فشار علیه 4+1 تبدیل و مدیریت کرده و به عنوان یک موضوع امتیاز گیرنده تلقی کنیم. معتقدم که خیلی نباید با داخل درگیر شد حتی اگر مخالفی هم هست این را به مذاکرات منتقل و آنجا به عنوان یک اهرم فشار بر 4+1 استفاده کنیم. 

او در خصوص تضمینی برای خارج نشدن دوباره آمریکا از برجام خاطرنشان کرد: آمریکایی ها روی این قضیه نشان دادند که خیلی قابل اعتماد نیستند حتی در زمان دموکرات ها هم شما دیدید که عملا آنها نه تنها تحریم ها را لغو نکردند بلکه با تحریم ثانویه، نگذاشتند کشورهای دیگر که هیات های رجال سیاسی اقتصادی را بعد از برجام به ایران فرستادند، با ایران کار کنند.

او متذکر شد: خودشان اعلام کردند که درست است ما اعلام کردیم تحریم تعلیق شده ولی شما (کشورها) بدانید اگر می خواهید با ما کار کنید نباید با ایران کار کنید این هشداری بود که آمریکایی ها می دادند و نتیجه هر دو تقریبا یکی بود هم زمان اوباما و هم ترامپ، بنابراین من نگران یک موضوع هستم و تیم مذاکره کننده باید خیلی دقت کنند که امتیازی به تیم آمریکایی ندهند و صرفا برای ورود به برجام بحث و مذاکره صورت بگیرد.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: این دفعه اروپاهایی هم با آنها هم صدا هستند و جو دیپلماتیک را باید مراقب کرد که از این حربه آمریکایی ها نتوانند استفاده کنند. شاید بشود در این مذاکرات این موضوع را مورد بحث قرار داد و اینطور نباشد که هر کشوری  دلش خواست موضوع را به شورای امنیت ببرد و سریع از مکانسیم ماشه استفاده کند. 7