به گزارش برنا؛ نخست‌وزیر کره‌ی جنوبی ماه قبل گفت این کشور قصد دارد از طریق یک اپلیکیشن موبایل، پاسپورت واکسن بر اساس شبکه‌ی بلاک‌چین صادر کند. حال این کشور به چند کشور دیگری ملحق می‌شود که چنین ایده‌ای در سر دارند. به‌ لطف پاسپورت دیجیتال، مردم به‌راحتی می‌توانند ضمن اطمینان از مبتلا نبودن به ویروس کرونا، سفر بین‌المللی انجام بدهند.

چونگ سیه‌-کیون، نخست‌وزیر کره‌ی جنوبی، می‌گوید صدور پاسپورت واکسن بر پایه‌ی بلاک‌چین می‌تواند مزایایی برای شهروندانی که در خانه هستند نیز داشته باشد. او در جلسه‌ای با محوریت نحوه‌ی پاسخ‌دهی دولت کره‌ی جنوبی به وضعیت کرونا، گفت: «معرفی یک پاسپورت واکسن یا گرین پس (Green Pass) تنها به کسانی امکان می‌دهد به زندگی روزمره بازگردند که واکسینه شده باشند.»

دولت کره‌ی جنوبی اپلیکیشن مورد نظر را با استفاده از فناوری بلاک‌چین توسعه داده است تا ایمنی بیشتری به‌منظور جلوگیری از جعل هویت ارائه بدهد. سیه-کیون می‌گوید سیستم‌های دیگر کشورها نیز در روند تأیید وضعیت واکسیناسیون، اطلاعات شخصی مردم را جمع‌آوری نمی‌کنند. دولت کره‌ی جنوبی امیدوار است بتواند تا ماه ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد و تیر ۱۴۰۰) تعداد افراد واکسینه‌شده را به ۱۲ میلیون نفر برساند. 

برزیل نیز در حال استفاده از سیستم‌های مبتنی‌ بر بلاک‌چین برای رهگیری روند واکسیناسیون است. IBM مدتی پیش به نیویورک کمک کرد تا پاسپورتی با عنوان Excelsior Pass توسعه بدهد؛ Excelsior Pass از فناوری بلاک‌چین برای امنیت اطلاعات استفاده می‌کند. چین سیستم مشابهی بر پایه‌ی بلاک‌چین طراحی کرده است و اتحادیه‌ی اروپا قصد دارد تا ماه ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد و تیر ۱۴۰۰) چنین کاری را عملی کند. اتحادیه‌ی بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی در حال توسعه‌ی اپلیکیشن Travel Pass است که احتمالا به استانداردی برای سفرهای بین‌المللی تبدیل می‌شود. 

پاسپورت‌های واکسن همچنان بسیار بحث‌برانگیز هستند؛ به‌خصوص در ایالات متحده و بخش‌هایی از جامعه‌ی رمزارزها. کریستی نوئم، فرماندار جمهوری‌خواه داکوتای جنوبی، اعتقاد دارد پاسپورت واکسن «یکی از غیر آمریکایی‌ترین ایده‌ها در تاریخ این کشور» محسوب می‌شود. ران دی‌سانتیس، فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا، در تلاش است پاسپورت اجباری واکسن کرونا را ممنوع کند.