شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترامپ#دولت#کشورهای عربی

ریشه‌های خشم و اعتراضات جوانان فلسطینی در قدس اشغالی کدامند؟/ احتمال وقوع انتفاضه سوم


ریشه‌های خشم و اعتراضات جوانان فلسطینی در قدس اشغالی کدامند؟/ احتمال وقوع انتفاضه سوم

کارشناس تحولات فلسطین، امتیازات ترامپ به تل آویو در خصوص قدس و مسائل فلسطین، فشار دولت نتانیاهو به فلسطینیان، انفعال محض تشکیلات خودگردان و عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را از جمله عوامل درگیری‌های اخیر در قدس دانست.

« علی عبدی» کارشناس مسائل فلسطین در گفت‌وگو  با خبرنگار  بین‌الملل  خبرگزاری  تسنیم درباره   ریشه اعتراضات اخیر در  فلسطین اشغالی و درگیری جوانان فلسطینی با نظامیان صهیونیستی در قدس شریف گفت:  این  حوادث و  رخدادها ریشه در چند موضوع  دارد. اول اینکه  شرایطی  است که دولت ترامپ  به  نفع  رژیم صهیونیستی رقم  زد  و امتیازات عجیب  و غربی به این  رژیم  داد و کاملا یک طرفه رفتار کرد البته تمام دولت‌های آمریکا به سود رژیم صهیونیستی فعالیت  و اقدام کرده‌اند اما  دولت ترامپ بدون هیچ پرده پوشی این کار  را کرد. این  دولت قدس  را  به عنوان  پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمت شناخت  و  عملا بر پایی دولت مستقل فلسطینی در کنار  دولت صهیونیستی را  از  بین برد. هر چند که این نظام  دو  دولتی توهمی بیش نبود  اما دولت ترامپ  این نظام را  برای  همیشه از  بین برد. این  مسائل تخم خشم  و تنقز  را  در دل فلسطینیان کاشت.

این کارشناس تحولات فلسطین،  دولت نتانیاهو  را  دومین  عامل  درگیری‌های اخیر در  فلسطین  اشغالی و قدس شریف دانست و اظهار داشت:  این  دولت راستگرا ترین و  افراطی‌ترین  دولت  رژیم صهیونیستی در  20 سال گذشته است . دولت نتانیاهو طی این مدت  فشار شدیدی را  به فلسطینیان  وارد  کرده است.

وی درباره  دیگر علل حوادث اخیر در  قدس گفت: وضعیت داخلی تشکیلات خودگردان فلسطین  یکی دیگر  از عواملی اصلی در این ماجراست. این  تشکیلات دستاوردی جزء  انفعال محض نداشته  و عملا دچار  یک سرخوردگی شدیدی در  میان جریان‌های فلسطینی شده‌ است  و در کنار  این عامل باید عادی سازی روابط  برخی کشورهای عربی  با رژیم صهیونیستی  را  اضافه کرد.  تمام اینها سبب شد تا فلسطینیان دچار  یک نوع  سرخوردگی و  خشم شوند. این خشم  و نفرت در میان فلسطینیان انباشت شده  و منتظر یک جرقه بود. کوچاندن فلسطینیان  از  محله الشیخ جراد همچون کبریتی بود که به انبار باروت زده شد.

عبدی با  اشاره به حملات شهرک‌ نشینان صهیونیست به فلسطینیان  در قدس شریف درباره  تعامل دولت رژیم صهیونیستی با آنان گفت:  همواره  این  صهیونیست‌های افراطی به عنوان اهرم فشار  و سرکوب فلسطینیان عمل کرده  و در دولت‌های مختلف صهیونیستی حضور داشته  و دارند. دولت‌های صهیونیستی به شهرک نشینان  فرصت انجام اقدامات ضد فلسطینی می‌دهد و آنان این اقدامات را  انجام می‌دهند ، بعد دولت تل آویو برای حفظ  ظاهر ورود می‌کند. به هر حال، این  صهیونیست‌های افراطی در تیم نتانیاهو  و جریان راستگرایان اسرائیل  قرار  دارند و  شهرک نشینان و  دولت نتانیاهو دست‌شان در  یک کاسه است. شاید این گونه وانمود کند ( که در  برخی موارد ) با هم اختلاف دارند اما هر دو در یک خط هستند.

این تحلیلگر تحولات حوزه فلسطین  درباره  هدف صهیونیست‌های افراطی از  اقدامات خصمانه در  فلسطین اشغالی گفت: صهیونیست‌های افراطی خیلی اهل محاسبات سیاسی نیستند بلکه بیشتر به دنبال توهمات خودشان هستند. در حقیقت، امتیازاتی که ترامپ به صهیونیست‌ها داده آنقدر آنان را گستاخ کرده است که  تصور می‌کنند،  وضعیت گذشته همچنان ادامه دارد  و این در حالی که شرایط یک جور دیگری در حال رقم خوردن است و عملا  به نقض خودش  دارد( آنچه مطلوب صهیونیست‌هاست) تبدیل می‌شود. به نظرم  صهیونیست‌ها دچار خطای محاسباتی شده‌اند.

این پژوهشگر تحولات غرب آسیا درباره  چشم انداز  تحولات فلسطین گفت:  این موضوع بستگی به شرایط دارد. باید منتظر بود و دید که شرایط در میدان به چه سمت و سویی در حال حرکت است  و دیگران در این  زمینه  چگونه نقش آفرینی خواهند کرد. اگر رژیم صهیونیستی بخواهد به درگیری‌ها  ادامه دهد، شرایط  به سمت انتفاضه سوم حرکت خواهد کرد.

 

انتهای پیام/