شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه

به بهانه انفجارها در «وربتیس»؛

جمهوری چک از روسیه درخواست غرامت می‌کند

جمهوری چک از روسیه درخواست غرامت می‌کند

در ادامه تنش‌های دیپلماتیک پراگ علیه مسکو، معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی جمهوری چک از درخواست غرامت حدوداً ۳۹ میلیون یورویی کشورش از روسیه به بهانه انفجارها در انبار مهمات «وربتیس» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری تاس، در ادامه تنش های دیپلماتیک میان جمهوری چک و روسیه، پراگ امروز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد دستکم یک میلیارد کرون (معادل حدوداً ۳۹ میلیون یورو) از روسیه غرامت درخواست کند.

جمهوری چک بهانه درخواست این غرامت را خسارت های مادی ناشی از انفجارها در انبار مهمات «وربتیس» (Vrbetice) در سال ۲۰۱۴ اعلام کرده است.

یک شبکه تلویزیونی چک به نقل از معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی این کشور در این خصوص اعلام کرد: ساده‎‌ترین راه (دریافت خسارت از روسیه) اخذ غرامت با استفاده از موازین حقوق بین‌الملل است. اگر ما این مسئله را به طور مثال از طریق روندهای مُجرمانه دنبال کنیم، آن زمان ممکن است خیلی خیلی طولانی شود.

پیشتر «آندری بابیش» نخست‌وزیر جمهوری چک از اعضای اتحادیه اروپا خواست تا هر کشور دستکم یک دیپلمات روسیه را اخراج کند.

نخست‌وزیر جمهوری چک در توجیه بهانه خود در این باره گفت که حمله به یک کشور عضو (اتحادیه اروپا) باید به منزله حمله به همه این کشورها تلقی شود.

وی در اقدامی تنش‌آفرین علیه مسکو در ادامه از بروکسل خواست تا این کار را به نشانه همبستگی با پراگ به انجام برساند.

این در حالیست که وزیر خارجه جمهوری چک نیز در سخنانی اعلام کرده بود: در صورت عدم عقب نشینی مسکو از تصمیم خود برای اخراج دیپلمات‌های جمهوری چک، پراگ به زودی حدود ۶۰ نفر از دیپلمات‌های روسیه را از خاک چک اخراج خواهد کرد.

لازم به ذکر است که حدود ۳ هفته پیش، دولت پراگ ۱۸ دیپلمات روس را به ظن دست داشتن مأموران اطلاعاتی روسیه در انفجار یک انبار تسلیحاتی جمهوری چک که سال ۲۰۱۴ رخ داد؛ اخراج کرد.

روسیه نیز در اقدامی متقابل، ۲۰ دیپلمات جمهوری چک را اخراج کرد.

این در حالی است که کاخ کرملین می‌گوید ادعاهای جمهوری چک بخشی از کارزار غرب برای مهار روسیه است.