شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#بازار خودرو

شوک جدید/پیش بینی بازار خودرو تا قبل از انتخابات

شوک جدید/پیش بینی بازار خودرو تا قبل از انتخابات
وضعیت بازار خودرو در حدود یک ماه منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری، بیشتر به وضعیت یک بام و دو هوا شباهت دارد. از طرفی شورای رقابت فرمول تازه قیمت‌گذاری را ابلاغ می‌کند  و از طرف دیگر، نرخ ارز متاثر از احتمال نهایی شدن مذاکره ایران با غربی‌ها کماکان افت کرده و باعث شده تا قیمت خودرو هم پایین بیاید.

 بسیاری از کارشناسان معتقدند که در شرایط فعلی، نه تنها قدرت خرید مردم برای داشتن خودرو بسیار پایین آمده، بلکه خریداران واقعی در انتظار هستند و دست از معامله کشیده‌اند. اما در همین حال، بسیاری به دنبال این پاسخ هستند که آیا قیمت‌ها باز هم کاهش می‌یابد یا خیر.

مرتضی مصطفوی کارشناس بازار خودرو در این خصوص می‌گوید: وضعیت فعلی بازار خودرو که بر اساس آن قیمت بازار در حال کاهش و قیمت درب کارخانه در حال افزایش است، به دلیل همان مساله همیشگی است که بارها گفته‌ایم تحولات بازار جدا از تحولات صنعت خودروست. یعنی ساماندهی بازار خودرو، ربطی به صنعت خودرو ندارد و عوامل تاثیرگذار در بازار و صنعت از هم متفاوت است.

وی تاکید می‌کند: قبل‌تر هم به این مساله اشاره کرده بودم که وقتی چنین شرایطی روی دهد، خودرو روی دست خودروساز می‌ماند. مساله دیگر این است که بازار خودرو یک مقوله اقتصادی است و تنها عامل مقصر در این بازار، دلالان این بازار هستند. اگر این افراد تصمیم بگیرند که خودرو نخرند و به سمت فروش بروند، قیمت پایین می‌آید و اگر تصمیم بگیرند که وقت خرید است، قیمت را بالا می‌برند.

تصمیم آنها هم تنها از قیمت دلار نشات می‌گیرد. با این حال، اگر مذاکرات به نتیجه برسد، قیمت‌ها بیشتر پایین می‌آید و بازار نسبت به فعالیت مصرف‌کنندگان حقیقی شفاف می‌شود.

چطور باید قدرت خرید مردم را بالا برد؟
این کارشناس بازار خودرو می‌گوید: قدرت خرید مردم نسبی است و ممکن است با پایین آمدن دلار بیشتر شود اما اگر قیمت‌ها در بازار پایین آید، مردم راحت‌تر می‌توانند خودرو بخرند. اما مشکل ما در شرایط فعلی، قدرت خرید نیست. بیشترین مشکل مربوط به همین نوسانات ارز است که انگیزه سفته‌بازی را در بازار بالا برده و به زیان مردم تمام می‌شود. اگر نرخ ارز و قیمت‌های بازار خودرو همزمان پایین بیاید، مردم می‌فهمند که قیمت واقعی شده و دیگر به همین روال باقی می‌ماند.

وی تاکید می‌کند: پیش از این برخی مسئولان می‌گفتند باید قیمت خودروسازی را بالا ببریم تا به قیمت بازار نزدیک شود. درست برخلاف این مساله اتفاق افتاده و قیمت بازار در حال کاهش است. در این صورت شاید قدرت خرید مردم بیشتر شود اما مردم رغبتی نخواهند داشت که از خودروساز خرید کنند و بیشتر به سمت بازار می‌روند. به نظر من بازار خودرو فقط متاثر از ارز و رفتار سوداگران بازار است. تا زمانی که رفتار سوداگران به سمت کاهش قیمت‌ها باشد، بازار سیر نزولی خواهد داشت. با این حال، امیدواریم بازار شفاف‌تر شود. اگر روال به همین شکل ادامه داشته باشد، قیمت بازار پایین‌تر از قیمت کارخانه شده و خودرو روی دست کارخانه‌دار می‌ماند.

پیش بینی بازار خودرو تا قبل از انتخابات
وی در خصوص پیش‌بینی خود از قیمت خودرو تا قبل از انتخابات، می‌گوید: به نظرم تا انتخابات قیمت‌ها باز هم کم می‌شود و روال کاهشی را در پیش می‌گیرد. بعد از انتخابات بسته به اینکه چه کسی انتخاب شود، وضعیت بازار ارز روشن شده و به نسبت آن، بازار خودرو هم متعادل‌تر می‌شود.

منبع: خودرو 45