شهر خبر

بهار مهربانی/در پرتو کلام نور با بیان محمدعلی انصاری «۲۷»؛

صراط که انسان با آن به بهشت می رسد در زندگی دنیوی شروع می شود

صراط که انسان با آن به بهشت می رسد در زندگی دنیوی شروع می شود

صراط مستقیم همان تقوا است که از دنیا شروع می‌شود انسان را از دوزخ گذر می‌دهد و شخص را به بهشت می‌رساند.

خبرگزاری مهر- گروه دین و آئین: محمد علی انصاری، مفسر قرآن کریم و استاد حوزه و دانشگاه به تفسیر آیاتی از قرآن کریم، بیانات امیر حکمت و بلاغت امیرمومنان امام علی (ع) و شرح دعاهای صحیفه سجادیه پرداخته است که به صورت روزانه و موضوعی، در ماه مبارک رمضان تقدیم مخاطبان می‌شود. در روز بیست و هفتم از ماه مبارک رمضان محمدعلی انصاری مفسر قرآن درباره چیستی پل صراط به سخنرانی پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

تصور برخی مردم از پل صراط همچون گیتی است که نگهبان دارد که آنها می‌توانند آنجا جلوی افرادی را که از آنها شاکی هستند بگیرند، این تفکر از صراط عرفی و عامیانه است.

صراط آن پلی که است که انسان به وسیله آن از جهنم عبور می‌کند و به بهشت می‌رسد؛ در حقیقت آن صراط در زندگی دنیوی شروع می‌شود و پیش پای ما است و ما باید در این صراط قرار بگیریم اگر در این صراط قرار گرفتیم ادامه دادیم و تا انتها رفتیم از جهنم عبور کرده و به بهشت می‌رسیم.

صراطی که ما را به بهشت منتهی می‌کند همان «اهدنا صراط مستقیم» است. در متون روایی مرحوم علامه مجلسی و بقیه راویان آن صراطی که از شمشیر تیزتر و از مو باریک‌تر است و انسان را به بهشت می‌رساند همان حرکت در صراط مستقیم یعنی وفای به عهد، عدالت ورزی، داشتن حسن خلق، انصاف و عبودیت و بسیاری فضائل اخلاقی دیگر است؛ همه این مفاهیم زیبا ویژگی‌ها و مختصات صراط مستقیم است.

صراط مستقیم بسیار حساس همچون شمشیر تیز و لغزنده و بسیار دقیق نظیر مو باریک است باید این حساسیت و دقت را فهم کرد. صراط مستقیم بسیار لغزنده است یعنی ممکن است شخص دقت نکند و نام مال نجس، کثیف پلید مانند رشوه یا ربا را حق، هدیه یا کادو بگذارد در حالی که هر دو نفر گیرنده و دهنده مال حرام در دوزخ هستند.

بسیاری از توجیهات و بهانه‌گیری ما درباره رفتارهای بدمان در اثر لغزش از صراط مستقیم است؛ دقت، استواری، آگاهی، انضباط و صلابت لازم است که انسان صراط مستقیم را درست طی کند. این همان صراطی است که انسان را از دوزخ گذر می‌دهد.شخص به برکت تقوا گذر می‌کند و به بهشت می‌رود.