به گزارش برنا؛ کریم همتی در مراسم رونمایی از ناوگان امدادی هلال احمر و افتتاح خانه های هلال سراسر کشور که صبح امروز در سازمان امداد و نجات برگزار شد، با تشکر از حضور دکتر اسحاق جهانگیری، نمایندگان مجلس، نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال احمر و مدیران هلال احمر در این مراسم، گفت: ایرانیان باید افتخار کنند که 5 قرن قبل از میلاد مسیح  در زمان وقوع جنگ ها به همه  پزشکان دستور می دادند که همه مجروحان جنگی را مداوا کنند و این سنت حسنه امروز هم در کشور عزیز ما جاری و ساری است و جمعیت هلال احمر با تمام وجود در خدمت بشریت است.

 او به شیوع ویروس کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: در سال 98 همزمان با ورود کووید 19 به ایران و همچنین شیوع آن در سراسر جهان، همکارانم در جمعیت هلال احمر، کارهای خوبی انجام دادند. شاید ویژگی های خوب هلال احمر بود که هر آنچه که داشت در طبق اخلاص برای خدمت به مردم ارائه کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه از زمانی که کووید 19 شیوع پیدا کرد، جمعیت هلال احمر در کنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای خدمت به مردم در همه صحنه ها حضور داشت، اظهار کرد: خدمات هلال احمر از کنترل ورودی و خروجی شهرها در نوروز 99 آغاز شد. هلال احمری ها با اجرای طرح های متعدد شامل آمران سلامت، نذر آب، نذر سلامت و با خادمان حسینی اقدامات گسترده ای را برای کمک به مردم در زمینه جلوگیری از شیوع کرونا انجام دادند.

همتی با اشاره به اینکه هر زمان از جمعیت هلال احمر درخواست برای انجام کاری شد، این جمعیت با جان و دل پای کار ایستاد، تاکید کرد: پس از اینکه رئیس جمهوری موضوع معیشت مردم را مطرح کرد، هلال احمر پای کار حاضر شد و بیش از نیم میلیون بسته غذایی را تهیه و در سراسر کشور میان افراد نیازمند توزیع کرد.طرح شهید سلیمانی هم که با مشارکت 2 نهاد دیگر در سراسر کشور برگزار شد که جمعیت هلال احمر به عنوان یکی از سه ضلع آن وظایف محوله را انجام داد.

به گفته او، همزمان با شیوع کرونا، سیل وآب گرفتگی های متعددی در کشور اتفاق افتاد اما هیچ کدام باعث نشد که جمعیت هلال احمر کوتاهی کند و این جمعیت حوادث به وجود آمده را به خوبی مدیریت کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره کمک های این جمعیت در عرصه های بین المللی، گفت: حادثه ای در بیروت اتفاق افتاد که جمعیت هلال احمر به عنوان نخستین کشور برای کمک اقدام کرد و در کمتر از 24 ساعت بیمارستان صحرایی را برپا کرد.

همتی با اشاره به کمک های بشرودستانه جمعیت هلال احمر ایران به 6 کشور مختلف اشاره کرد و افزود: به 6 کشور دنیا کمک های بشردوستانه ارسال کردیم. حتی به کشورهای همسایه که درگیر جنگ بودند هم پیشنهاد ارسال محموله دادیم. این کمک ها براساس همکاری های دو جانبه میان جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر انجام می شود و این ویژگی جمعیت های ملی است که هیچ تناسبی بین اهدا و دریافت کمک ها ندارد.

او درباره دریافت کمک های نقدی، تصریح کرد: بیش از 2430 میلیارد ریال کمک های نقدی بین المللی کشورهای مختلف به هلال احمر بود. به علاوه مردم نوعدوست ما هم با وجود همه تنگناها 2 هزار و 880 میلیارد ریال کمک کردند که این کمک ها میان گروه‌های هدف توزیع شد.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه دولت، کمک های خوبی به هلال احمر داشت، گفت: ما نیروهای آماده زیاد داریم و باید بنیه امدادی خود را قوی می کردیم و انبارهای امدادی را به صورت جدی شارژ می‌کردیم. به همین دلیل کمک های خوبی دولت به هلال احمر داشت، مجوز واردات 900 خودرو خارجی عملیاتی، صادر شد و اقدامات مربوط به آن در حال انجام است.

او افزود: 500 میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص پیدا کرد و به ما کمک شد.اما بیش از یک هزار میلیارد تومان برای شارژ انبارهای امدادی نیاز است. در ابتدای سال 99، موجودی انبارها 10 تا 15 درصد بود اما در حال حاضر این موجودی به حدود 60 درصد رسیده است و امیدواریم شارژ انبارها مجددا در سال 1400 اتفاق بیافتد؛ چرا که  دغدغه ما به خاطر وقوع بحران ها است که نیاز داریم انبارها به صورت جدی شارژ شوند.

همتی با تاکید بر اینکه نیروهای امدادی هلال احمر پس از وقوع یک حادثه در فاصله نیم تا یک ساعت پس از وقوع آن وارد منطقه می شوند، گفت: ایده ایجاد خانه های هلال در سال 94 مطرح شده بود که جنبه عملیاتی پیدا نکرد. اما این ایده در سال گذشته دنبال شد و ما موفق به ایجاد 5400 خانه هلال در مناطق دور افتاده، محروم و صعب العبور شدیم که از این تعداد 3 هزار مورد توسط رئیس جمهوری افتتاح شده و 2400 خانه هلال دیگر هم با حضور معاون اول رئیس جمهوری افتتاح خواهد شد. در واقع خانه های هلال یک جمعیت هلال احمر کوچک در مناطق محروم است.

او با تاکید بر اینکه کارها در خانه های هلال به صورت داوطلبی انجام می شوند و این خانه ها بار مالی ندارد، اضافه کرد: صلیب سرخ اعلام کرد که تجهیز خانه های هلال را در اولویت کار خود قرار خواهد داد.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه بیش از 400 هزار نفر در 28 مرز رسمی کشور غربالگری شدند، خاطرنشان کرد: از این تعداد بیش از 48هزار مورد پی سی آر و رپید تست انجام شده و تعدادی به نقاهتگاه ها منتقل شده اند.

به گفته همتی،در هفته جاری و هفته های آینده جمعیت هلال احمر محموله واکسن کرونا را با همکاری بانک مرکزی، ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه وارد کشور می کند.