شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#برجام

پاسخ صریح ایران به بیانیه گروه 7 علیه تهران/ فراموش کردند طرفی که از برجام خارج شد را تنبیه کنند

کدخبر: 411209
اقتصاد نیوز : سخنگوی وزارت خارجه گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در گفتگو های فنی که در وین اتفاق می افتد کاملاً روشن است. و در چارچوب سیاست‌های عالی نظام، تیم مذاکره کننده با دقت دستورالعمل های تهران را اجرا می‌کند و گزارشات را به صورت روزانه به مراجع ذیربط ارسال می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران، در واکنش به بیانیه گروه ۷ علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: بیانیه این کلوپ غربی جای تاسف دارد. جمهوری اسلامی ایران بارها حرمت هرگونه سلاح هسته ای و کشتار جمعی را اعلام کرده است. این بیانیه ها در فضایی که شکل گرفته که، به هیچ وجه کمک‌کننده نیست و نافی فضایی است که الان در وین وجود دارد.

وی همچنین افزود:  فکر می‌کنم گروه ۷ فراموش کرده است، طرفی که از برجام خارج شد و طرفی که سعی کرد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را بی‌اعتبار بکند و همه را به خاطر اینکه به این قطعنامه پایبند هستند، تنبیه بکند شریک امروز و دیروز آنها، یعنی ایالات متحده است. کشورهای اروپایی نیز در بی اعتبار کردن حقوق بین الملل، ایالات متحده را در تروریسم اقتصادی بر ضد ملت ایران را همراهی مطلق کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در میانه فراگیری کرونا و با وقاحت کامل، ایالات متحده تلاش کرد که فشار حداکثری را بر ضد ملت ایران اعمال کنند. قطعاً این یادآوری برای آنها خوب است. فکر می کنم حافظه آنها آنقدر ضعیف نیست که، یکی دو سال قبل را فراموش کرده باشند.

خطیب زاده تاکید کرد: همین امروز نیز تحریم ها و تروریسم اقتصادی ایالات متحده پابرجا است و هنوز کشورهای اروپایی هیچ کدام از تعهدات خود در برجام و در رفع تحریم‌ها جهت انتفاع ایران از رفع تحریم‌ها را اجرا نکرده اند.

برنامه دفاعی ایران منطبق بر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده است

وی همچنین افزود: در خصوص موضوعات دیگری که در این بیانیه پشت سر هم ردیف کردند، جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت ملی خودش با هیچ کشوری اهل مصالحه نیست، موشک های جمهوری اسلامی ایران و برنامه دفاعی ایران جزئی از سیستم دفاعی ایران هستند. اتفاقاً هیچ تخلفی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از طرف ایران وجود ندارد و اقدامات ایران کاملاً منطبق بر آن هست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: در حوزه‌های دیگر نیز که اشاره کردند، فقط به یک نکته اشاره کنم که بدترین رفتار، استفاده ابزاری از موضوع و مفهوم عالی مثل حقوق بشر است که متاسفانه کشورهای اروپایی و ایالات متحده استاد در سوء استفاده از این مفهوم برای مطامع کوتاه بینانه و برای مقاصد سیاسی خود هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح جزئیات نشست وین نیز گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در گفتگو های فنی که در وین اتفاق می افتد کاملاً روشن است. و در چارچوب سیاست‌های عالی نظام، تیم مذاکره کننده با دقت دستورالعمل های تهران را اجرا می‌کند و گزارشات را به صورت روزانه به مراجع ذیربط ارسال می‌کند.

وی همچنین افزود:  شورای عالی امنیت ملی و که رئیس مجلس نیز عضوی از آن هستند در جزئیات گفتگوها قرار دارند لذا طبیعی است که رئیس مجلس شورای اسلامی نیز، همکاران خود را در خصوص این فرآیند مطلع ‌کنند.

خطیب زاده همچنین تصریح کرد: ضمن اینکه آقای دکتر ظریف نیز در جلسه دیروز کمیسیون شرکت داشتند و توضیحات لازم را به نمایندگان محترم مجلس ارائه دادند.

خطیب زاده در واکنش به سوالی در خصوص ادعای یکی از مقامات امریکایی مبنی بر چگونگی رفع تحریم ها نیز گفت: تهران تصمیم خود را در سال ۲۰۱۴گرفت و این تصمیم همچنان باقی است. در خصوص دوره جدید مذاکرات فنی نیز تهران خیلی سریع، شفاف و دقیق گفته است که اگر همه تحریم‌ها برداشته شود و انتفاع ایران از رفع تحریم‌ها راستی‌آزمایی شود قطعاً جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود منطبق بر برجام نه بیشتر و نه کمتر عمل خواهد کرد.

آمریکا هنوز دل در گرو میراث شوم و مسموم دولت ترامپ دارد

وی همچنین افزود: این تصمیمی است که واشنگتن هنوز نگرفته است و هنوز دل در گرو میراث شوم و مسموم دولت قبلی ایالات متحده، دولت ترامپ دارد. دولت آقای بایدن باید این تصمیم را بگیرد که آیا می خواهد همچنان دل در گرو آن میراث شکست‌خورده فشار حداکثری داشته باشد و یا می‌خواهد به تعهدات خود در قطعنامه شورای امنیت برگردد .

خطیب زاده تاکید کرد: برای واشنگتن کار سختی نیست، باید قبول کند به حقوق بین الملل پایبند باشد، بازگشت ایالات متحده به برجام به خود امریکا بر می گردد و صددرصد آن بر اساس اراده و اقدام ایالات متحده خواهد بود. ما منتظر خواهیم ماند که این تصمیم و این اقدام را ببینیم و راستی‌آزمایی کنیم.