شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#رئیس جمهوری#مسکو

رسانه‌های غربی: روسیه بار دیگر توان نظامی خود را به رخ کشید


رسانه‌های غربی: روسیه بار دیگر توان نظامی خود را به رخ کشید

به گزارش رسانه‌های غربی، رئیس جمهوری روسیه در مراسم نمایش قدرت نظامی این کشور در شرایط تیرگی بی‌سابقه روابط با کشورهای غربی، بر اصرار مسکو در دفاع از منافع خود و محکومیت احیای خزنده تمایلات ملی‌گرایانه افراطی تأکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، در گزارشی نوشته است: رسانه‌های گروهی غربی روز گذشته (یکشنبه) با انتشار اخباری، به ارزیابی از سخنرانی"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در مراسم رژه نظامی در میدان سرخ مسکو به مناسبت "روز پیروزی" - هفتاد و ششمین سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی (جنگ جهانی دوم) پرداختند.

مجله انگلیسی "سان" در مطلبی یادآور شد که رژه نظامی گسترده‌ای روز یکشنبه در مسکو و دیگر شهرهای روسیه برگزار شد. این مراسم هم برای بزرگداشت یاد گذشته و هم برای "حفظ توان نظامی کرملین" بود. این نشریه یادآور شد که در شرایط تنش بی‌سابقه در روابط میان روسیه و کشورهای غربی، پوتین در سخنرانی خود خطاب به کهنه سربازان روسی گفت "آنها به پیروزی دست یافتند که اهمیت تاریخی داشته و باعث شکست نازیسم در جهان گردید".

به نوشته مجله "سان"، مراسم گرامیداشت پیروزی در جنگ جهانی دوم در روسیه در شرایط تیرگی روابط مسکو با کشورهای غربی، بدون حضور نمایندگان کشورهای اروپایی، از جمله انگلیس، حتی در سطح سفرا انجام شد.

مجله فرانسوی "پوینت" (Le Point) نیز نوشت که ولادیمیر پوتین "سوگند" یاد کرد که روسیه همچنان "مصرانه" از منافع ملی خود دفاع خواهد کرد. این نشریه همچنین این بخش از سخنان رئیس جمهوری روسیه را مورد توجه قرار داد که "تمایلات نازیستی" در اروپا دوباره در حال افزایش است و بازگشت به جهانی مملو از اظهارات نژادپرستانه، برتری ملی و روس‌هراسانه را محکوم کرد.

آژانس خبری "آسوشیتد پرس" نیز گزارش داد که در رژه نظامی روز یکشنبه در میدان سرخ مسکو، بیش از 190 تجهیزات نظامی مختلف، از جمله تانک‌های تی-34 دوران جنگ جهانی دوم و سامانه‌های متحرک پرتاب انواع موشک شرکت داشتند. این خبرگزاری یادآور شد که پوتین در این مراسم "تلاش برای تحریف تاریخ و توجیه جنایاتی که صدها هزار قربانی داشته" را محکوم کرد.

نشریه آمریکایی "هیل" هم به نوبه خود نوشت که رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی خود از "احیای نظریات ناسیونالیستی افراطی" در جهان ابراز نگرانی کرد، ولی بصورت کلی صحبت کرده و منظور خود در این باره را واضح بیان نکرد.

روزنامه انگلیسی "دیلی میل" نیز نوشت که پوتین بازگشت به دوران روس‌هراسی را محکوم کرده به "بازگشت خزنده" نظریات ملی گراینه افراطی را مورد توجه قرار داد.  

لازم به یادآوری است که ر مراسم رژه نظامی روز یکشنبه در مسکو، بیش از 12 هزار و 500 نیروی نظامی و 190 دستگاه تجهیزات نظامی مختلف روسیه شرکت داشتند. به رغم هوای بارانی در پایتخت روسیه، رژه نیروهای هوایی روسیه نیز به خوبی انجام شده و در آن 76 هواپیما و بالگرد نظامی مشارکت داشتند.

رئیس جمهوری روسیه در پایان این مراسم، روند برگزاری رژه نظامی را "عالی" توصیف کرده و این جشن را به مردم کشورش و کهنه سربازان جنگ بزرگ میهنی تبریک گفت.

انتهای پیام/