آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان در همایش هیئت‌های نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری؛ پست‌های ریاست جمهوری، شورای نگهبان و قوه قضاییه را امانت‌های الهی دانست که باید به درستی انجام و تحویل داده شود.

وی با تاکید بر این که سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت بیشتری نسبت به دوره‌های قبل برخوردار است گفت: ریاست جمهوری پستی است که با همه امور مردم و مدیریت کشور سروکار دارد و اگر خوب اداره شود، کشور آباد خواهد شد.

آیت الله جنتی به شرایط ریاست جمهوری در قانون اساسی اشاره کرد و افزود: براساس قانون اساسی رئیس جمهور باید رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر و باتقوا باشد.

دبیر شورای نگهبان گفت: رئیس جمهور آینده باید باتقوا باشد و بدون سیاسی کاری به وظایف دینی و اخلاقی خود عمل کند.

آیت الله جنتی با بیان اینکه ریاست جمهوری امانتی است که مردم به رئیس جمهور می‌دهند افزود: اگر رئیس جمهور همه شرایط رجال سیاسی، مدیر و مدبر و تقوا را داشته باشد مشکلات حل خواهد شد و می‌تواند مملکت را آباد کند.

وی مسئله احراز شرایط را از مسئولیت‌های سنگین شورای نگهبان دانست و گفت: با احراز شرایط ما شهادت می‌دهیم که فردی که داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شده، فردی مذهبی و باتقوا است و این وظیفه سنگینی برای شورای نگهبان است.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: بنابراین فردی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود باید به درستی به وظایفش عمل کند و دنبال اهداف شخصی نباشد.

آیت الله جنتی گفت: شورای نگهبان هم باید شرح حال و سوابق داوطلبان را بداند و در جریان عملکرد آن‌ها در گذشته باشد.

وی تعیین شرط سنی برای انتخابات ریاست جمهوری از حداقل ۴۰ سال تا حداکثر ۷۵ سال را خدمتی از طرف شورای نگهبان دانست و افزود: بدین ترتیب از ثبت نام‌های بی حد و حصر جلوگیری شد.

دبیر شورای نگهبان توجه به تامین معاش مردم را از اولویت‌های اول رئیس جمهور دانست و تاکید کرد: اگر داوطلبی از خودش نمی‌بیند تا معاش مردم را تامین کند، از ابتدا ثبت نام نکند.

آیت الله جنتی اهمیت قوه مجریه را از دو قوه دیگر بیشتر دانست و گفت: ریاست جمهوری مسئولیتی است که با معاش مردم سروکار دارد، بنابراین کسی که داوطلب انتخابات ریاست جمهوری می‌شود باید به وعده هایش عمل کند و چک بی محل صادر نکند.

وی افزود: در شرایط فعلی اقتصادی و در شرایطی که بیماری کرونا گریبانگیر مردم شده است رئیس جمهور آینده مسئولیت سنگین تری برعهده دارد.

آیت الله جنتی از داوطلبان ریاست جمهوری هم خواست؛ خدا را در نظر بگیرند و به قانون احترام بگذارند.

دبیر شورای نگهبان در پایان سخنان خود از همه مسئولان و دست اندرکاران برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قدردانی کرد.