شهر خبر

اعتراض ایران به آتش زدن دیوار کنسولگری در کربلا

  سخنگوی وزارت امور خارجه تعرض به اماکن دیپلماتیک ایران در عراق را به شدت محکوم کرد و گفت: شب گذشته در پی تعرض به سرکنسولگری ایران در کربلا یادداشت اعتراضی به سفارت عراق در تهران تسلیم شد. 

خطیب زاده

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس،‌ «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد. 

خطیب‌زاده به گفت‌وگوی خاجی با همتای سوئدی در امور یمن و گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه سوریه با ظریف اشاره کرد و گفت: دعوتی از وزیر خارجه ایران برای سفر به دمشق انجام شد که ظریف پذیرفته است. 

اقدام شب گذشته در آتش زدن دیوار سرکنسولگری ایران در کربلا

وی در پاسخ به سؤالی درباره اقدام شب گذشته در آتش زدن دیوار سرکنسولگری ایران در کربلا خاطرنشان کرد: متاسفانه دیشب عده‌ای تعرضی به سرکنسولگری ایران در کربلا داشتند که از همان ابتدا با مراجع ذیربط در عراق توسط سرکنسولگری و سفارت ایران در بغداد ارتباط گرفته شد و نیروهای امنیتی با آن‌ها برخورد کردند

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک خود در عراق را به شدت محکوم می‌کند و امیدوار است عراق به وظایف خود عمل کند. دیشب یادداشت اعتراضی را به سفارت عراق در ایران تسلیم کردیم و انتظار ما از دولت عراق این است که به وظایفش به احسن وجه عمل کند. 

گزارش یاهونیوز درباره نحوه ترور شهید سلیمانی

خطیب‌زاده همچنین درباره گزارش یاهونیوز درباره نحوه ترور شهید سلیمانی و دست داشتن رژیم صهیونیستی و کردستان عراق نیز اظهار داشت: مسیر پیگیری‌های پرونده شهید سلیمانی در قوه قضاییه و مجامع بین‌المللی و مسیرهایی که می‌شود پیگیری کرد و در گفت‌وگوهای سیاسی و امنیتی و حقوقی با عراق پیگیری می‌شود بسیاری از این گزارش‌ها بر ما پوشیده نیست موضع ما همان است آن‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم در هر کشوری که در این ترور ناجوانمردانه و بزدلانه مشارکت داشته باشند قطعا مسئولیت جزایی و قضایی دارند. 

اظهارات عراقچی درباره احتمال تمدید توافق با آژانس

خطیب‌زاده درباره اظهارات عراقچی درباره احتمال تمدید توافق با آژانس گفت: ما چون عجله‌ای برای گفت‌وگوهای وین نداریم نمی‌خواهیم هیچ تاریخی مانع از این شود که به صورت دقیق دستورالعمل‌های تهران برای تیم مذاکراتی عملیاتی شود. 

اقدام تروریستی اخیر در کابل

وی درباره اقدام تروریستی اخیر در کابل نیز گفت: اتفاقات افغانستان را از نزدیک پیگیری می‌کنیم و نگران برخی تحولات هستیم. ضمن تسلیت به خانواده قربانیان این حمله وحشیانه به این مدرسه و همدردی با دولت و مردم افغانستان فکر می‌کنیم زمان آن رسیده که از فضای برادری استفاده شود و در مقابل این تفکر افراطی و گروهای داعشی و تکفیری همه متحد شوند و یکپارچه عمل کنند. برای افغانستان آینده باثبات آرزومندیم که از مسیر گفت‌وگوهای اصیل بین گروه‌های افغانستانی و دولت افغانستان اتفاق می‌افتد. 

بازگشت آمریکا به برجام کاملا به خود آمریکا برمی‌گردد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: دولت بایدن باید تصمیم بگیرد که همچنان می‌خواهد دل در گرو میراث شکست خورده فشار حداکثری داشته باشد یا به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد. 

وی گفت: بازگشت آمریکا به برجام کاملا به خود آمریکا برمی‌گردد صد در صد آن براساس اراده و اقدام آمریکا خواهد بود. منتظریم این اقدام را ببینیم و راستی آزمایی کنیم. 

مذاکرات ایران و عربستان؛ هدف گفت‌وگوها هم دوجانبه و هم منطقه‌ای بوده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات یک مقامات سعودی و تایید مذاکرات ایران و عربستان نیز بیان کرد: هدف گفت‌وگوها هم دوجانبه و هم منطقه‌ای بوده است. همواره از این گفت‌وگوها در هر شکل و سطحی استقبال کردیم اجازه دهید منتظر بمانیم و نتیجه گفت‌وگوها را ببینیم و براساس نتایج قضاوت کنیم.