شهرخبر

رکورد استفاده مجدد از پیشران اصلی "فالکون ۹" شکسته شد

رکورد استفاده مجدد از پیشران اصلی "فالکون ۹" شکسته شد

شرکت فضایی خصوصی "اسپیس‌ایکس" دهمین پرواز بالابر موشک "فالکون ۹" را با موفقیت به اتمام رساند تا رکورد جدیدی از خود در استفاده چندین باره از این موشک بر جای بگذارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، روز گذشته شرکت "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) ۶۰ ماهواره اینترنتی استارلینک(Starlink) دیگر را به مدار زمین پرتاب کرد تا در کمتر از دو هفته ۱۸۰ ماهواره را تحویل مدار زمین داده باشد. با این حال، بخش چشمگیرتر در این مأموریت این بود که این پرواز دهمین پرواز تقویت کننده یا پیشران یا بالابر(booster) موشک "فالکون ۹" بود.

این یک رکورد در استفاده مجدد از پیشران موشک برای شرکت "اسپیس‌ایکس" است.

روز گذشته موشک "فالکون ۹" ۶۰ ماهواره استارلینک را از "مجموعه پرتاب فضایی ۴۰"(SLC-۴۰) در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به مدار زمین پرتاب کرد و مرحله اول این موشک اندکی پس از پرتاب و جدا شدن از محموله به زمین بازگشت و در اقیانوس، روی یک قایق بدون سرنشین فرود آمد.

"اسپیس‌ایکس" می گوید این اولین تقویت کننده مرحله اول "فالکون ۹" بود که دهمین پرتاب و فرود را انجام داد.

این تقویت کننده تاکنون اولین ماموریت نمایشی "کرو دراگون"(Crew Dragon) به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS)، ماموریت صورت فلکی "رادارست"(RADARSAT) یا "RCM"، ماموریت "SXM-۷" و حالا هفت ماموریت پرتاب ماهواره‌های اینترنتی "استارلینک" را انجام داده است تا مجموعا ۱۰ بار پرتاب شده باشد.

اگرچه این یک رکورد چشمگیر است، اما هنوز هم به خواست "ایلان ماسک" مدیرعامل "اسپیس‌ایکس" نزدیک نیست. چرا که وی قبلاً گفته بود که احتمال استفاده مجدد از پیشران "فالکون ۹" تا بیش از ۱۰۰ بار وجود دارد.

استفاده مجدد از تقویت کننده‌ها به معنای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است و این چیزی است که "ماسک" بارها و بارها بر آن تأکید کرده است. در واقع اگر سفرهای فضایی بخواهند با یک سرعت مشخص و پایدار انجام شوند، باید مقرون به صرفه باشند.

این امر به ویژه برای ارسال ماهواره‌های "استارلینک" به مدار بسیار مهم است، زیرا "اسپیس‌ایکس" در این ماموریت‌ها هم ارائه دهنده خدمات پرتاب و هم مشتری است.

پرتاب بعدی ماهواره‌های "استارلینک" برای شش روز دیگر برنامه‌ریزی شده است و دیدن اینکه آیا دوباره این پیشران با موفقیت استفاده می‌شود، هیجان انگیز خواهد بود.

"ماسک" اظهار داشته است که امسال قصد دارد ۴۸ پرتاب را انجام دهد، اما برای دستیابی به آن باید پیشرفت‌های زیادی انجام شود. در هر صورت به نظر می‌رسد "اسپیس‌ایکس" در مسیر درستی برای رسیدن به اهداف مورد نظر "ماسک" قرار دارد.

انتهای پیام