شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استقلال#اسکاتلند#انتخابات

تاکید مجدد وزیر اول اسکاتلند بر لزوم برگزاری همه پرسی استقلال


تاکید مجدد وزیر اول اسکاتلند بر لزوم برگزاری همه پرسی استقلال

وزیر اول اسکاتلند خطاب به نخست وزیر بریتانیا گفته است که برگزاری یک همه پرسی دیگر برای استقلال پس از پیروزی ملی گرایان در انتخابات پارلمانی، اجتناب ناپذیر است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا و حزب محافظه کارش به شدت با برگزاری یک همه پرسی دیگر برای استقلال اسکاتلند مخالفت کرده‌اند.

 

بر اساس این گزارش، پیروزی احزاب حامی استقلال در انتخابات پارلمانی پنجشنبه اسکاتلند بار دیگر گمانه زنی ها برای برگزاری همه پرسی استقلال را افزایش داده است.

دفتر رسانه‌ای وزیر اول اسکاتلند پس از گفت وگوی تلفنی وی با نخست وزیر بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: نیکولا استورژن وزیر اول اسکاتلند بار دیگر بر عزم خود تاکید کرده است که به مردم اسکاتلند اجازه دهد پس از پایان بحران کرونا، بتوانند آینده و سرنوشت خود را تعیین کنند. وزیر اول اسکاتلند به طور شفاف گفته است که مساله همه پرسی در شرایط کنونی مساله زمان است نه اصل برگزاری آن.

در بیانیه دفتر نخست وزیری بریتانیا اشاره‌ای به مساله همه پرسی در این گفت وگوی تلفنی نشده است.

نیکولا استورژن پیش از این نیز گفته است :نتایج انتخابات پارلمانی به معنای این است که من طرح و برنامه خود برای برگزاری همه پرسی دوم استقلال را دنبال خواهم کرد، زمانی که بحران شیوع ویروس کرونا پایان یابد. این مساله پوچ و خشم برانگیز خواهد بود اگر جانسون بخواهد به عزم دموکراتیک مردم اسکاتلند بی توجهی کند.

وی در ادامه افزود: هیچ توجیه دموکراتیکی برای بوریس جانسون یا هر کس دیگری وجود ندارد اگر بخواهد حق مردم اسکاتلند در تعیین سرنوشت آینده خود را مسدود کند. این عزم و اراده کشور ماست.

دولت بریتانیا بارها اعلام کرده است که شخص نخست وزیر باید مجوز برگزاری هرگونه همه پرسی را صادر کند.

جانسون گفته است که برگزاری همه پرسی استقلال در شرایط کنونی یک اقدام غیرمسئولانه است. جانسون معتقد است که اسکاتلندی ها در همه پرسی 2014 به باقی ماندن در پادشاهی متحد رای داده اند و این اقدام یک بار در یک نسل کافی است.

وزیر اول اسکاتلند در عین حال تاکید کرده بود که مشروعیت برگزاری مجدد همه پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا فارغ از دستیابی یا عدم دستیابی حزب ملی اسکاتلند به اکثریت مطلق کرسی های پارلمان آینده پابرجا است.

در همه پرسی 2014 میلادی 55 درصد اسکاتلندی ها به باقی ماندن در پادشاهی متحد بریتانیا رای دادند و 45 درصد نیز خواستار استقلال شدند.

انتهای پیام/