به گزارش برنا؛ محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر با اعلام این خبر گفت: این دو فروند از بالگردهایی هستند که یکی دو سال و دیگری سه سال زمینگیر شده بودند و از اواسط سال ۹۹ کار بازآماد آنها به دست متخصصان داخلی در حال انجام بود.

او توضیح داد: از بالگردهای «ام آی ۱۷۱» برای ماموریت های انتقال پزشکی، امداد و نجات و انتقال بار و نیروهای عملیاتی امداد و نجات و نظایر آن استفاده می شود.

سخنگوی جمعیت هلال احمر ادامه داد: این جمعیت با دارا بودن ۲۴ فروند بالگرد امداد و نجات در صورت درخواست وضعیت اضطراری از سوی دستگاه مسئول و متولی در امر مدیریت بحران و سوانح مسئولیت پشتیبانی امداد هوایی در انواع حوادث و سوانح طبیعی، غیر طبیعی و انسان ساخت را در سراسر کشور را برعهده دارد که این شمار بالگرد امدادی توانایی انجام عملیات پرواز در حوزه های امداد و کمک رسانی، خدمات هوایی، تخلیه هوایی پزشکی، سرویس‌های اضطراری پزشکی، ماموریت‌های تجسس و نجات و خدمات اطفای حریق را دارند.

قوسیان مقدم اضافه کرد: اکنون بالگردهای امدادی جمعیت هلال احمر در ۲۸ پایگاه امداد و نجات هوایی در استان های گلستان، مازندران، آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، فارس، گیلان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، لرستان، خراسان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، قم، مرکزی، همدان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، اصفهان و تهران حضوری مستمر دارند و در زمان های بحرانی و وقوع حوادث و سوانح غیرمترقبه طبیعی و غیرطبیعی همه استان ها و شهرستان های ایران را پوشش امداد هوایی می دهند.

او اظهار کرد: قرار است این دو فروند بالگرد امدادی به ارزش هفت میلیارد تومان(صرفه جویی ارزی ۲۲ میلیارد تومان) امروز (دوشنبه) و از سومین روز از هفته گرامیداشت صلیب سرخ و هلال احمر که مختص سازمان امداد و نجات با شعار امدادگری، کاهش آلام بشری طی مراسم رسمی به چرخه عملیات امداد و نجات هوایی سازمان امداد و نجات بازگردند.

بالگرد «ام آی ۱۷۱» با طول بیش از ۲۵ متر، عرض بیش از پنج متر، وزن ۷ هزار و ۶۴۲ کیلوگرم، حداکثر ارتفاع پروازی ۶ هزار متر، ظرفیت ۲۷ نفر، توانمندی های‌ منحصر بفردی دارد و می تواند عملیات نجات و اسکورت را به خوبی انجام دهد.

کابین این بالگرد امکان نصب تجهیزات مراقبتهای ویژه پزشکی برای حداقل دو بیمار در وضعیت بحرانی را دارد. در عین حال با استفاده از فضای مناسب در کابین هلی کوپتر «ام آی ۱۷۱» قادر خواهیم بود در حوادث غیر مترقبه تا هشت بیمار را با مراقبت کامل پزشکی حمل نماییم.

بالگردهای امداد و نجات هوایی برای امدادرسانی در شرایط مختلفی از قبیل جستجو و نجات دریا، جاده، سیلاب، زلزله و کوهستان مجهز هستند.