شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#امارات#ایستگاه#منابع#سایه#فرانسه

لبنان| تلاش برای دیدار عون و حریری/ سعد در ایستگاه پایانی چشم امید به امارات دوخت


لبنان| تلاش برای دیدار عون و حریری/ سعد در ایستگاه پایانی چشم امید به امارات دوخت

منابع لبنانی گزارش دادند که در سایه سلب حمایت فرانسه از سعد حریری، چشم امید او به سمت امارات است و شاید استعفا آخرین گزینه پیش روی او باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری النشره، منابع سیاسی لبنان اعلام کردند که از جمعه گذشته تاکنون ارتباطی میان دوستان مشترک «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «سعد حریری» نخست وزیر مکلف این کشور برقرار شده و تلاش‌های زیادی نیز از جانب «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در روند تشکیل دولت وجود دارد.

این منابع افزودند که هدف از این تماس‌ها فراهم آوردن شرایطی برای برگزاری یک نشست میان میشل عون و سعد حریری است که مدت‌هاست هیچ دیداری با یکدیگر نداشتند.

منابع آگاه پارلمانی لبنان گزارش دادند که علاوه بر این جلسات بسته و اعلام نشده طی چند روز گذشته دیدارهایی میان نمایندگان پارلمانی دو طرف صورت گرفته است.

منابع سیاسی لبنان اظهار داشتند، صحبت درباره استعفای سعد حریری در آستانه سفر «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه به بیروت می‌تواند یک سناریو از پیش تعیین شده باشد و مشخص نیست که آیا مطرح کردن گزینه استعفا از جانب محافل وابسته به سعد حریری پیامی برای فرانسه بود یا اینکه نخست‌وزیر مکلف لبنان واقعا به این نتیجه رسیده که فرصتی برای تشکیل دولت طبق میثاق ریاست‌جمهوری وجود ندارد.

در این زمینه منابع آگاه گزارش می‌دهند که حریری در هر صورت ترجیح می‌دهد در مرحله استعفا عجله نکند؛ البته نه به این دلیل که نگران است این امر مانع تشکیل دولت شود بلکه می‌ترسد «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی بر دولت آینده مسلط شود.

از سوی دیگر محافل سیاسی لبنان گزارش می‌دهند که حمایت سنتی کشورهای اروپایی و فرانسه از سعد حریری رو به پایان است و بعد از ناکامی سعد حریری در تشکیل دولت و پایان دادن به بن بست سیاسی لبنان فرانسه دست از حمایت وی کشیده است. این امر نشان می دهد که موضوع صحبت درباره استعفای حریری صرفاً یک فرضیه نبوده و مسئله جدی است. این موضوع همچنین به معنی پایان ابتکار فرانسه در لبنان نیز هست؛ چرا که حریری اولین و تنها کسی بود که به شکل جدی به دفاع از ابتکار عمل فرانسه برای انجام اصلاحات در لبنان پرداخت.

این منابع در ادامه تاکید کردند، این شرایط نشان می‌دهد که امید بستن به حریری برای نجات لبنان و خروج از بحران سیاسی هیچ توجیهی ندارد و همه سفرهای خارجی وی بی ثمر بوده است. بنابراین همزمان با افزایش فشارهای فرانسه و اروپا و حتی آمریکا و نیز تکرار مواضع عربستان سعودی علیه نخست‌وزیر مکلف لبنان، او چاره‌ای جز چشم دوختن به سمت امارات متحده عربی ندارد تا این کشور بتواند در قالب میانجی عمل کرده و برخی حمایت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به سمت حریری بازگرداند.

اما در سطح داخلی لبنان نبیه بری همچنان از حریری حمایت می‌کند؛ اما سایر مسئولان این کشور تمایلی به ابراز حمایت از نخست وزیر مکلف ندارند و با توجه به کاهش حمایت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از حریری به نظر می‌رسد که حمایت‌های نبیه بری نیز به مرور زمان کاهش یابد.

در پایان منابع سیاسی لبنان معتقدند که آخرین کارت و گزینه پیش روی سعد حریری همان استعفا است تا شاید بتواند از این طریق همدردی و همبستگی مردم و به ویژه جامعه اهل سنت را جلب کند. واقعیت این است که اکنون سعد حریری در مسابقه خود برای تشکیل دولت به ایستگاه آخر رسیده و شاید منتظر انتخابات پارلمانی بماند.

انتهای پیام/