شهر خبر

سقط‌ غیرقانونی جنین چه بلایی سر مادر می آورد

سقط‌ غیرقانونی جنین چه بلایی سر مادر می آورد

سقط‌  غیرقانونی جنین چه بلایی سر مادر می آورد
فلوشیپ ناباروری با بیان اینکه سقط غیرقانونی میتواند عوارض بسیار بدی بر زنان داشته باشد، گفت: به دلیل استفاده از وسایل غیراستریل در محل‌های غیرقانونی سقط جنین، عفونت‌های شدیدی ایجاد می‌شود که برخی زنان در اثر این عفونت حتی جان خود را نیز از دست میدهند

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر آتوسا کریمی درباره علل سقط جنین اظهار کرد: سقط جنین می‌تواند علل عمده‌ای داشته باشد؛ برخی مشکلات اقتصادی و نگرانی‌ها از هزینه‌های فرزندآوری ممکن است از علل سقط جنین باشد؛ علت بعدی بالا رفتن سن بانوان است؛ به دلیل آن‌که زنان در سنین بالاتر ازدواج می‌کنند و باردار می‌شوند ممکن است تمایل برای حفظ بارداری نداشته باشند و به صورت غیرقانونی اقدام به سقط جنین کنند.

عوارض خطرناک سقط‌های غیرقانونی

وی با اشاره به اینکه این سقط‌های غیرقانونی در برخی مطب‌ها و محل‌های غیرقانونی انجام می‌شود، افزود: سقط غیرقانونی می‌تواند عوارض بسیار بدی بر جسم و روان زنان داشته باشد؛ خونریزی و عفونت از عوارض خطرناک سقط‌های غیرقانونی هستند و علاوه بر غیراستریل بودن مطب‌ها و مراکز انجام سقط غیرقانونی، ممکن است انجام آن باعث سوراخ شدن و پارگی رحم و خونریزی‌های بسیار شدیدی شود که ترمیم آن بسیار سخت است.

مرگ به دنبال عوارض سقط جنین غیرقانونی!

کریمی ادامه داد: به دلیل استفاده از وسایل غیراستریل در محل‌های غیرقانونی برای سقط جنین، عفونت‌های شدیدی ایجاد می‌شود که متأسفانه برخی زنان در اثر این عفونت حتی جان خود را نیز از دست داده‌اند.

این فلوشیپ ناباروری با بیان این‌که برخی اوقات سقط جنین با "کورتاژ" همراه است، متذکر شد: کورتاژ می‌تواند به بافت دیواره رحم آسیب بزند.

وی درباره تبعات انجام سقط جنین غیرقانونی با ارائه مثالی ادامه داد: خانومی که در سن 25 سالگی اقدام به سقط جنین و کورتاژ می‌کند، ممکن است کورتاژ باعث چسبندگی رحم شود و در بارداری‌های بعدی دچار مشکل شود یا حتی مبتلا به ناباروری شود و دیگر نتواند بچه‌دار شود.

تشویق جوانان به فرزندآوری با حمایت مالی

وی با بیان این‌که تسهیل ازدواج جوانان و فرزندآوری باعث کاهش تمایل به سقط جنین می‌شود، تصریح کرد: باید از زوجینی که اقدام به فرزندآوری می‌کنند حمایت‌های مالی و اجتماعی بیشتری صورت بگیرد؛ مثلاً هزینه مسکن و پوشاک کاهش یابد تا تمایل افراد برای فرزندآوری و ازدواج در سنین پایین، افزایش یابد.

هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار بگیرد

این فلوشیپ ناباروری با اشاره به سنگین بودن هزینه‌های درمان ناباروری خاطرنشان کرد: تا چند سال پیش، هیچ بیمه‌ای درمان ناباروری را پوشش نمی‌داد اما با تلاش‌هایی که انجام شد برخی ازاین درمان‌ها تحت پوشش بیمه قرار گرفت؛ باید زوج‌های ناباروری که تمایل به فرزندآوری دارند برای درمان ناباروری از لحاظ مالی و بیمه‌ای حمایت شوند.

کریمی ادامه داد: یکی از علل ناباروری استرس است؛ وقتی زوجین برای درمان ناباروری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند دیگر نباید اضطراب هزینه‌های درمانی را نیز داشته باشند؛ وقتی بیمه هزینه‌های درمانی، دارویی و جراحی را تحت پوشش قرار دهد استرس افراد مضاعف نمی‌شود و درمان ناباروری به نحو مطلوب‌تری انجام می‌شود که می‌تواند بر اصلاح جمعیت بسیار مؤثر باشد.

منبع: تسنیم