شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#افغانستان#کارشناسان

کارشناسان افغانستانی در گفتگو با خبرگزاری مهر؛

آمریکا و «زباله های امنیتی» عامل اصلی حوادث افغانستان

آمریکا و «زباله های امنیتی» عامل اصلی حوادث افغانستان

کارشناسان افغانستانی معتقدند که یکی از دلایل اصلی افزایش سطح خشونت ها در این کشور تلاش گروه های مسلح مرتبط با کشورهای خارجی برای پر کردن خلاء قدرت در افغانستان است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: حادثه روز گذشته کابل و وقوع حمله تروریستی در مدرسه سیدالشهداء کابل که منجر به شهادت ۵۸ نفر و زخمی شدن ۱۵۰ تن دیگر شد بار دیگر ضعف و خلاء امنیتی موجود در افغانستان را به تصویر کشید. تحولات امنیتی افغانستان در شرایطی شدت گرفته که اشغالگران در ظاهر در حال خارج کردن نظامیان خود از این کشور هستند و هر روز خبرهای متعددی درباره کشته و زخمی شدن افراد بیگناه در حوادث تروریستی افغانستان منتشر می‌شود.

موضوع مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که به نظر می رسید با تلاشهای چند ماه گذشته بین طرفهای افغانی و حتی کنار آمدن طالبان با شرایط صلح و کاهش حملات، افق مناسبی قابل تصور بود بویژه اینکه برخی از طرف های منطقه ای نیز در این فرایند قرار گرفتند و با آن همراه شدند.

اما شرایط بسیار متفاوتی رقم خورد و نه تنها نتوانست از شدت حملات تروریستی بکاهد یا زمینه را برای صلح فراگیر فراهم کند بلکه به دامنه انفجارها و نیز هدف قراردادن غیرنظامیان افزوده شد. این در حالی است که طالبان هرگونه دخالت و مسئولیت داشتن در این حملات را انکار کرد و آن را متوجه آمریکاییها دانست.

نکته ای که باید به آن اشاره کرد تقویت داعش در افغانستان بعد از شکست در سوریه و عراق در افغانستان است. نتیجه ای که می توان گرفت این است که آمریکایی ها که مدعی خروج نیروهای خود از افغانستان هستند تلاش می کنند تا هزینه های خروج خود را از افغانستان افزایش دهند و توجیهی برای حضور اشغالگریهای آنها در افغانستان باشد.

کشوری که از ۲۰ سال قبل شاهد لشکرکشی کشورهای غربی به بهانه مبارزه با تروریسم بوده اکنون خود را در وضعیتی می بیند که اوضاع امنیتی آن به مراتب وخیم‌تر از سال ۲۰۰۱ میلادی است

در همین رابطه خبرنگار مهر در تماس با دوتن از کارشناسان مسائل امنیتی افغانستان در خصوص ابعاد گوناگون حادثه تروریستی روز گذشته کابل و اوضاع این کشور به گفتگو پرداخت که ماحصل این گفتگو به شرح زیر است.

«سید عیسی حسینی مزاری» رئیس خبرگزاری صدای افغان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: ریختن خون جوانان مدرسه سیدالشهداء کابل، نتیجه پیمان استراتیژیک و امنیتی با آمریکا است و اینک کجایند آنانی که برای عقد این پیمان‌ها سینه چاک و گلو پاره می‌کردند تا پاسخ خون‌های به ناحق ریخته شده جوانان بیداری و آگاهی و سایر جان باختگان هموطن را بدهند.

«داود عرفان» رئیس سابق دفتر هرات انیستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان نیز در این رابطه گفت: متأسفانه جنگ در افغانستان ابعاد پیچیده‌ای دارد. من برای توضیح وضعیت موجود در کشور از عبارت «زباله های امنیتی» استفاده می‌کنم.

منظور از زباله امنیتی گروه‌های مسلح مرتبط با کشورهای خارجی هستند که برای تبدیل شدن به قدرت اصلی در افغانستان و پر کردن خلاء امنیتی در کشور در حال رقابت با یکدیگر و ایجاد خشونت هستند.

آمریکا و «زباله های امنیتی» عامل اصلی حوادث افغانستان

رئیس سابق دفتر هرات انیستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان، در مورد گروه‌های مسلح مرتبط با کشورهای خارجی گفت: حدود ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان حضور دارند که هریک از آنها با کشوری در ارتباط هستند و متأسفانه اغلب کشورها خواهان به نتیجه رسیدن فرایند صلح در افغانستان نیستند تا مکانی را برای حضور گروه‌های دست نشانده خود داشته باشند.

رئیس سابق دفتر هرات انیستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان: در افغانستان جنگ قومی با پوشش مذهبی وجود دارد و خارجی‌ها هم از این وضعیت استفاده می‌کنند

دکتر عرفان در ادامه گفت: در افغانستان جنگ قومی با پوشش مذهبی وجود دارد و خارجی‌ها هم از این وضعیت استفاده می‌کنند.

«حسینی مزاری» رئیس خبرگزاری صدای افغانستان در مورد نقش گروه‌های مرتبط با کشورهای خارجی در تحولات امنیتی افغانستان گفت: تا پای نحس یک آمریکایی در کشور محسوس باشد و تا دخالت پنهان و آشکار اجانب و اذناب منطقه‌ای آنان در افغانستان تداوم یابد و بسیاری از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی از سر ضعف ایمان و پایین بودن معرفت دینی، یا ترس از جان و مال و یا از دست دادن موقعیت و فرزندان، تحت تأثیر سیاست‌های استعماری استکبار در کشور باشند و به جای خدمت به دین و مردم و میهن، خواسته یاناخواسته در راستای اهداف آمریکاییهای خونخوار زندگی کنند قطعاً بیش از گذشته و حالا قربانی خواهیم داد و افق تاریکی در فرا روی زندگی کل مردم خواهیم داشت.

حسینی مزاری پیشتر نیز در خصوص اهداف آمریکا از حضور در افغانستان به خبرگزاری مهر گفته بود: استراتژی اصلی آمریکا اولاً سلطه بر افغانستان و ایجاد سکو و استفاده از چهار راه اطلاعاتی و تروریست پروری در آن و سپس اشراف بر کشورهای منطقه به ویژه ایران، چین و روسیه و تضعیف و انهدام این کشورها و یا حداقل مهارشان به نفع اهداف اقتصادی آمریکا است.