شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#تحریم#بانک‌ها

رفع تحریم‌های بانکی چقدر جدی است؟ / چالش جدید بانک‌ها پس از رفع تحریم

رفع تحریم‌های بانکی چقدر جدی است؟ / چالش جدید بانک‌ها پس از رفع تحریم
با این که ظاهرا کارشناسان قاطعانه‌تر از همیشه از احتمال رفع تحریم‌های بانکی حرف می‌زنند اما گفته‌هایشان نشان می‌دهد حتی با رفع تحریم‌ها، چالش‌های اساسی دیگری پیش روی مراودات مالی بانک‌های ایران با دنیا وجود دارد.

 حسن روحانی، رئیس جمهور اخیرا خبر داده که در مذاکرات تقریبا همه تحریم‌های اصلی برطرف شده است. او توضیح داده است: «هم آمریکایی‌ها و هم اروپایی‌ها با صراحت تمام اعلام می‌کنند که راهی جز رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام نداریم و تقریبا همه تحریم‌های اصلی برطرف شده اما مذاکرات برای برخی جزئیات ادامه دارد».

هفته گذشته هم عباس عراقچی، سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران در وین گفته بود که توافقاتی برای رفع برخی از تحریم‌ها انجام شده است. به گفته او این تحریم‌ها شامل تحریم بخش انرژی ایران، تحریم صنعت خودرو، مالی، بانکی، بیمه‌ای و بنادر است.

پیش از گفته او نیز وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد اروپایی اعلام کرده بود که «دولت بایدن آمادگی دارد، بخشی از تحریم‌های وضع‌شده علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران به‌ویژه بخش بانکی و نفتی را لغو کند».

با این حال به نظر می‌رسد موضوع رفع تحریم‌های بانکی این بار با قطعیت بیشتری همراه شده است. البته از اسفند ماه سال ۹۹، زمانی که روحانی از احتمال افزایش صادرات نفت در سال آینده خبر داد، برخی کارشناسان سیگنال رفع تحریم‌های بانکی را هم دریافت کرده بودند.

از جمله کامران ندری، کارشناس مسائل بانکی، که در همان روزها به تجارت‌نیوز گفت:« ظاهر امر نشان می‌دهد که دولت جدید آمریکا سخت‌گیری‌های دولت قبلی را ندارد به همین دلیل، هم پیش‌بینی داخل و هم پیش‌بینی شرکای خارجی ما این است که در ماه‌های آتی نفت بیشتری بفروشیم. حتی اگر تحریم‌ها به صورت رسمی برداشته نشده باشد.احتمال دارد سهل‌گیری دولت بایدن در مواجهه با تحریم‌های نفتی ایران به تحریم‌های بانکی نیز تسری پیدا کند».

«بی‌ترید تحریم‌ها لغو می‌شود»
حالا هم مرتضی افقه، کارشناس و استاد اقتصاد، درباره احتمال رفع تحریم‌های بانکی در پی مذاکرات وین به تجارت‌نیوز می‌گوید: من اصلا تردیدی ندارم که تحریم‌های بانکی رفع می‌شود چون در غیر این صورت کشور اصلا قابل اداره نیست.

به اعتقاد او اکنون لازم است هم تحریم‌ها رفع شود و هم مشکل fatf برطرف شود. چرا که اقتصاد کشور اصلا در شرایطی نیست که بیشتر از این تحریم بمانیم.

مشکل جدید مرودات مالی
افقه توضیح می‌دهد: هر زمان تجار ما بتوانند از طریق سیستم بانکی با خارج از کشور ارتباط برقرار کنند و مراودات مالی داشته باشند، همان زمان نشانه رفع محدودیت‌ها دیده شده و مشخص است که خیال بانکداران خارجی راحت شده که اگر با ایران ارتباط بانکی برقرار کنند، جریمه نمی‌شوند.

این کارشناس با اشاره به اینکه پس از تحریم FATF چالش مهم پیش‌روی مبادلات بانکی ایران با جهان حرف است، تاکید می‌کند: در کنار بحث اتهام به پولشویی و نگرانی‌های بانک‌های بین‌المللی برای همکاری با سیستم بانکی کشوری که در لیست سیاه fatf است، سطح تکنیکی و حتی دانش بانکداران ایران بسیار پایین است و با رفع تحریم‌ها بانکداری ایران نیاز دارد در جنبه‌های مختلف از جمله وضعیت ترازنامه، (که موجب جلب اعتماد طرف خارجی می‌شود) و استفاده از ابزارهای نوین ارتقاء پیدا کند تا بتواند مراودات شکل بگیرد.

این کارشناس با بیان این که در حال حاضر تجار ما برای معاملاتشان از سیستم الکترونیک و خدماتی مثل کارت‌های اعتباری بین کشوری محروم هستند، تاکید می‌کند: اگر قرار است پس از رفع تحریم ما از این مزایای تجارت استفاده کنیم تا هزینه کمتری بابت نقل و انتقلات پول بدهیم، باید شبکه بانکی را در ابعاد مختلف ارتقاء دهیم.

پیش از او بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس اموربانکی، هم با اشاره به وضعیت نامطلوب ترازنامه‌ها و کفایت سرمایه بانک‌های داخلی این نکته را خاطر نشان کرده بود که حتی در صورت رفع تحریم‌ها ممکن است بانک‌های خارجی ریسک معامله با بانک‌های ما را نپذیرند.