شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

۱۰ علامت پایین بودن سطح اکسیژن در مبتلایان به کرونا

۱۰ علامت پایین بودن سطح اکسیژن در مبتلایان به کرونا

 ۱۰ علامت پایین بودن سطح اکسیژن در مبتلایان به کرونا
آگاهی از نشانه‌های هشداردهنده سطح کم اکسیژن خون در بیماران کرونایی بسیار مهم است.

به گزارش بهداشت نیوز، سطح اکسیژن موجود در SpO۲ خون، میزان اکسیژن موجود در خون است که به قسمت‌های مختلف بدن منتقل می‌شود، جایی که گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را از ریه‌ها جمع می‌کنند و سپس آن را به تمام قسمت‌های بدن می‌رسانند.

سطح اکسیژن در خون نشان می‌دهد که تمام سلول‌ها اکسیژن کافی دریافت می‌کنند و هیچ کمبودی وجود ندارد. سطح SpO۲ نشان دهنده کفایت اکسیژن رسانی از ریه‌ها به گلبول‌های قرمز و میزان تأمین اکسیژن در قسمت‌های بدن است، بنابراین اکسیژن کم خصوصاً در بیماران مبتلا به ویروس کرونا باعث نگرانی می‌شود.

براساس این گزارش، محدوده طبیعی سطح اکسیژن در خون ۷۵-۱۰۰ میلی متر جیوه است و دامنه پایین آن کمتر از ۷۰ میلی متر جیوه است.

اگر سطح اکسیژن در خون به کمتر از ۶۰ درصد کاهش یابد، این نشان دهنده یک موضوع بسیار مهم بوده و ممکن است به معنای کمبود اکسیداسیون خون باشد، به گونه‌ای که سلول‌ها، بافت‌ها و اعضای بدن مقدار اکسیژن مورد نیاز بدن را دریافت نمی‌کنند. در چنین حالتی فرد نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد تا با یک درمان مناسب سطح اکسیژن خون را احیا کند.

علائم و نشانه‌هایی که کاهش سطح اکسیژن در خون را نشان می‌دهد به شرح زیر است:
۱) سردرد
۲) سرگیجه
۳) تنفس سریع
۴) تنگی نفس
۵) بی خوابی
۶) سوزن سوزن شدن
۷) فشار خون بالا یا نوسان فشار خون و بی ثباتی
۸) ضربان قلب سریع
۹) احساس اختلالات بینایی
۱۰) گیجی و از دست دادن تمرکز

 

کمبود سطح اکسیژن در بیماران کرونایی

برای افراد سالم و عادی، نسبت ۷۰ میلی متر جیوه بسیار خوب است و اگر درصد آن کمتر از این باشد، باید با پزشک مشورت شود، اما برای بیمار مبتلا به کرونا، سطح اکسیژن وی نباید کمتر از ۹۱ میلی متر جیوه باشد، بنابراین باید به خوبی کنترل شود.

در صورت کمبود دستگاه‌های اکسیژن، گزینه‌های زیادی مانند موقعیت مستعد برای بازیابی سطح اکسیژن در خون وجود دارد؛ این یک روش ایمن و موثر برای کنترل سطح اکسیژن در خون است.

اما اگر فردی به این درمان‌های خانگی پاسخ ندهد و سطح اکسیژن ساعت‌ها همچنان کاهش یابد، به ویژه برای افرادی که از تنگی نفس یا عوارض ریه رنج می‌برند و یا افراد مسن که ممکن است به سرعت وضعیت سلامت آن‌ها بد می‌شود، باید کمک فوری پزشکی به او انجام شود.