شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان#فضای مجازی

واکنش‌ها به داستان دنباله‌دار « زخم خوردن و رنج کشیدن» شیعیان در کابل + تصاویر


واکنش‌ها به داستان دنباله‌دار « زخم خوردن و رنج کشیدن» شیعیان در کابل + تصاویر

حمله به دبیرستان «سید الشهداء» در منطقه شیعه نشین کابل که دهها شهید و زخمی برجا گذاشته است با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است و حتی طالبان نیز واکنش نشان داده‌اند، بسیاری نیز در فضای مجازی به شیوه‌های مختلفی این جنایت را محکوم کرده‌اند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، شمار تلفات انفجارهای تروریستی در مقابل مدرسه دخترانه «سیدالشهدا» واقع در منطقه شیعه‌نشین شهر کابل به 58 شهید و بیش از 150 زخمی افزایش یافته است و این اقدام تروریستی با محکومیت‌هایی روبرو شده است.

کشور افغانستان , شیعیان , داعش | گروه تروریستی داعش ,

بسیاری از چهره‌های سیاسی و شخصیت‌ها و نهادها در افغانستان نیز این حمله تروریستی علیه شیعیان در کابل را محکوم کردند همچنین کاربران به طور خودجوش در فضای مجازی ضمن ابراز همدردی با بازماندگان این حادثه تروریستی، با هشتک‌های «کابل_تسلیت»، «برچی تسلیت» و ساخت و کلیپ و تصاویر این اقدام تروریستی را محکوم کردند.

کشور افغانستان , شیعیان , داعش | گروه تروریستی داعش ,

«اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در واکنش به حمله تروریستی به مدرسه سیدالشهدا در منطقه شیعه‌نشین شهر کابل ضمن محکوم کردن این حمله، طالبان را مسئول آن دانست.

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان نیز ضمن محکوم کردن این حمله آن را « بزدلانه، تروریستی، نابخشودنی، ناپذیرفتنی و ظالمانه» خواند.

«امرالله صالح» نماینده اول رئیس جمهور افغانستان نیز در تایید اظهارات اشرف غنی، طالبان را مسئول حمله دانست و اظهارداشت: این جنایات را ریشه‌یابی و عاملان را به دست قانون خواهیم سپرد.

«سرور دانش» معاون دوم رئیس جمهور افغانستان نیز با نسبت دادن این حمله به طالبان گفت: این عمل وحشیانه و ضد انسانی بدون شک از مصادیق بارز جنایت علیه بشریت است، زیرا به طور واضح هدف تروریست ها قومی خاص با باورهای خاص است و این فاجعه با هدف نسل کشی و از بین بردن یک کتله اجتماعی صورت گرفته است.

وی از جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری نیز خواست تا سران طالبان را بار دیگر در فهرست سیاه و در معرض تحریم‌های شدید قرار دهند.

«میر رحمان رحمانی» رئیس پارلمان افغانستان نیز با محکوم کردن این حمله اظهارداشت: حمله به مکاتب و مدارس، به سادگی می‌رساند که جنگ و دشمنی، جهل و ظلمت با روشنایی و معرفت است.

«فضل هادی مسلمیار» رئیس سنای افغانستان نیز در واکنش به این حمله آن را «اقدامی بسیار ناجوانمردانه ، وحشیانه و غیرانسانی» خواند و تاکید کرد: این اقدام غیر اسلامی، غیر دینی و غیرانسانی مخالفان مسلح بسیار مذموم است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

«کریم خلیلی» رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز ضمن محکوم کردن این حمله گفت:جای تاسف است که نهادهای امنیتی چرا چنین حملات را پیش از وقوع، کشف و جلوگیری نمی‌کنند؟! عملکردها به وضوح نشان می‌دهند که راهبرد امنیتی موجود قادر به تامین امنیت نیست.

وی با انتقاد از عملکرد دولت افزود: فاجعه از آنجا آغاز می‌گردد که اراده سیاسی برای بسیج ظرفیت‌های ملی در جهت امن‌سازی کشور وجود ندارد. دوام این وضعیت به فاجعه می‌انجامد. اگر بازنگری در این روند صورت نگیرد ما قادر به عبور از چالش‌های پیش‌رو و حفظ دستاوردها و ارزش‌های جدید ملی نخواهیم شد.

کشور افغانستان , شیعیان , داعش | گروه تروریستی داعش ,

«حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان نیز ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی، آن را دشمنی آشکار با مردم افغانستان و کار دشمنان صلح و آرامش کشور خواند.

وی در ادامه تاکید کرد که برای نجات کشور از وضعیت کنونی هرچه زودتر جنگ متوقف شده و مذاکرات صلح از سرگرفته شود.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز ضمن تکذیب دست داشتن این گروه در حمله به منطقه شیعه‌نشین در کابل گفت: «ما انفجارات امروز در منطقه دشت برچی کابل که علیه غیرنظامیان انجام شد و متسافانه تلفات زیاد وارد کرد را محکوم می‌نمائیم. این اعمال شوم، کار حلقات منحوسی می‌باشد که تحت پرورش و حمایت استخباراتی دولت کابل بنام داعش فعالیت دارند».

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز با تاکید بر ضرورت پایان دادن به خشونت در افغانستان و دستیابی به یک توافق مسالمت‌آمیز در افغانستان اظهارداشت که عاملات این جنایت فجیع باید پاسخگو قرار گیرند.

«پاتریشیا گاسمن» معاون بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر نیز پیش از این نیز بارها حملات هدفمند تروریستی علیه شیعیان مساجد، مراکز آموزشی، مراکز ورزشی، زایشگاه و مناطق شیعه‌نشین افغانستان رخ داده است که در برخی موارد دولت اعلام کرده بود این جنایات را در دست بررسی دارد اما چرا تاکنون اتفاقی نیفتاده است؟!

«عارف رحمانی» نماینده مردم غزنی در پارلمان افغانستان نیز با انتقاد از دولت این کشور برای جلوگیری از کشتار شیعیان تصریح کرد: حکومت یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد امنیت این مردم را تامین کند، برای کوتاهی‌ها، کسی استعفا نمی‌کند و عذر نمی‌خواهد! ملزم نیستیم این نسل‌کشی را تماشا کنیم برای پایان دادن به آن چه باید بکنیم؟

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام تروریستی در غرب کابل را که در آن یک مرکز آموزشی مورد حمله قرار گرفت محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز مراتب انزجار از این اقدام تروریستی که افراد عادی خصوصاً دانش‌آموزان و دانشجویان را مورد حمله قرار داد به بازماندگان قربانیان این حادثه تسلیت گفت و برای مجروحین این اقدام تروریستی سلامتی مسئلت کرد.

انتهای پیام/.