شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجموعه

در درگاه الکترونیکی فرهنگستان هنر نمایش داده شد؛

معرفی نسخه قرآن طوماری کتابت شده در سده دهم هجری

معرفی نسخه قرآن طوماری کتابت شده در سده دهم هجری

مجموعه نسخه‌شناسی و نسخه‌پژوهی هنری اداره کل هنری فرهنگستان هنر به مناسبت شب‌های قدر، نسخه‌ای نفیس از قرآن کریم را در درگاه الکترونیکی خود به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، این نسخه قرآنی نفیس توسط مظفر بن عبدالله الحسنی المازندرانی در سال ۹۸۶ هجری قمری به خط نسخ و با قلم ریز (قلم غبار) کتابت شده است. از نظر تاریخی این نسخه مربوط به دوره صفویه و منشأ آن ایران و احتمالاً شیراز است.

از نظر مشخصات ظاهری، نسخه در قالب طوماری به طول تقریباً ۶/۵ متر و عرض آن ۷ سانتی متر کتابت شده است. سرلوحه تاجدار مرصع و مذهب، کتیبه‌های چهارگوش زرین و نقوش گل طلاکاری شده در سرتاسر متن، بخشی از آرایه‌های هنری به کار رفته در این نسخه است.

کاتب نسخه علاوه بر کتابت کلیه آیات قرآن در قالب طومار با خالی گذاشتن برخی قسمت‌ها و ایجاد فضای مناسب، آیه «بسم‌الله الرحمن الرحیم»، ذکر صلوات، نام پیامبر (ص)، نام حضرت فاطمه (س) و نام دوازده امام معصوم، بخش‌هایی از «دعای نادعلی» و همچنین نام خود را به صورت هنرمندانه بر روی متن درج نموده است. این نسخه نفیس قرآنی با شماره دسترسی Is 1623 در کتابخانه چستربیتی نگهداری می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده نمایشگاهی از کلیه برگ‌های این نسخه نفیس به اینجا و جهت مشاهده اطلاعات کامل نسخه‌شناسی آن به اینجا مراجعه نمایند.