شهرخبر

نتایج یک مطالعه نشان داد

تاثیر غذای بیمارستان روی مرگ و زندگی برخی بیماران

تاثیر غذای بیمارستان روی مرگ و زندگی برخی بیماران

افرادی که به دلیل نارسایی قلبی مزمن در بیمارستان بستری می‌شوند برای سالم ماندن باید از وعده‌های غذایی تازه و متعادل استفاده کنند اما آیا غذای بیمارستان این ویژگی‌ها را دارد؟

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌آلرت، غذای معمول بیمارستان‌ها مناسب بیماران قلبی نیست. در یک مطالعه تصادفی در سوئیس در میان ۶۴۵ بیماری که به علت نارسایی قلبی مزمن بستری شده بودند مشخص شد که خطر مرگ‌ و میر در طول یک ماه برای دسته‌ای که غذای معمول بیمارستان را مصرف می‌کردند دو برابر افرادی بود که برنامه غذایی مشخصی داشتند.

یافته‌ها نشان می‌دهد در غذای اکثر بیمارستان‌ها کمبود مواد مغذی وجود دارد که می‌تواند سلامتی بیماران آسیب‌پذیر را در معرض خطر جدی قرار دهد.

نویسندگان این مقاله توضیح می‌دهند: در آزمایش ما شواهد مبنی بر کمبود یک ماده مغذی خاص وجود ندارد اما تحقیقات نشان می‌دهد یک برنامه‌ی غذایی مشخص که شامل مواد مغذی است می‌تواند برای بیمارانی با نارسایی قلبی مفید باشد.

در این آزمایش، پس از گذشت دو روز از بستری شدن، گروهی از افراد توسط متخصص تغذیه برنامه‌ی غذایی دریافت کردند که به آن‌ها کمک می‌کرد انرژی خود را به دست بیاورند و پروتئین و ریزمغذی‌های مورد نیازشان را تامین کنند و این موارد هر یک یا دو روز یک بار چک می‌شد.

پیش از مرخص شدن این افراد مشاوره‌ی غذایی و در صورت نیاز مکمل‌های غذایی دریافت کردند.

در مقابل به تغذیه‌ی گروه دیگر بی‌توجهی شد. این گروه با توجه به میل و علاقه غذای بیمارستان دریافت می‌کردند و هیچ مشاوره‌ی تغذیه‌ای و یا مکمل دریافت نکردند.

پس از گذشت ۱۸۰ روز، حدود یک چهارم بیمارانی که مشاوره‌ی غذایی دریافت کرده بودند جان خود را از دست دادند و از میان افراد گروه دیگر که مشاوره غذایی دریافت نکرده بودند یک سوم بیماران جان خود را از دست دادند. این افزایش قابل توجه است.

غذاهای بیمارستانی که از پیش بسته‌بندی شده هستند و به شدت فراوری شده‌اند براساس مواد مغذی تهیه نمی‌شوند بلکه این غذاها به گونه‌ای تهیه می‌شوند که به صرفه باشند.

اگرچه ممکن است این غذا برای اکثر بیماران بی ضرر باشد اما برای آن دسته‌ای که از بیماری‌های جدی مثل نارسایی قلب رنج می‌برند می‌تواند کشنده باشد.

خوردن غذاهای فراوری شده و چرب باعث تجمع پلاکت در رگ‌ها می‌شود و این امر فرد را در معرض خطر بیشتر نارسایی قلبی در آینده قرار می‌دهد. شواهد نشان دهنده‌ی آن است که این بیماران باید مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهند و مصرف نمک را محدود کنند.

اگرچه تحقیقات قبلی نشان‌داده است که کمبود مواد مغذی می‌تواند برای افرادی که از بیماری نارسایی مزمن قلبی رنج می‌برند خطرناک باشد اما تحقیقاتی در مورد اثر مستقیم این مواد بر سلامتی فرد وجود ندارد.

آزمایش انجام شده در سوئد در میان تعداد کمی از افراد صورت گرفت و یک آزمایش "کور" نبود (آزمایشی که در آن شرکت‌کنندگان نمی‌دانند در کدام دسته‌ی آزمایش قرار دارند).

با این حال یافته‌ها نشان می‌دهد که مشاوره‌ی غذایی می‌تواند باعث بهبود کیفیت زندگی بیماران و حتی نجات جان آن‌ها شود به خصوص گروهی که دارای بیماری‌های پرخطر هستند.

محققان می‌گویند: نیاز به آزمایش‌های بیشتری است و ما بررسی‌ها را بر روی بیماران دارای نارسایی قلبی مزمن که در بیمارستان بستری نمی‌شوند ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام