شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آل سعود

عربستان|هشدار یک سازمان‌ حقوق بشری درباره سرنوشت «سلمان العوده»


عربستان|هشدار یک سازمان‌ حقوق بشری درباره سرنوشت «سلمان العوده»

یک سازمان حقوق بشری نسبت به سرنوشت شیخ الحوالی و سلمان العوده در زندان‌های آل سعود هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الواقع السعودی، سازمان حقوق بشر «سند» با توجه به نقض سیستماتیک مقامات سعودی علیه زندانیان آزادی بیان نسبت به خطری که «شیخ سفر الحوالی» و «سلمان العوده» دو مبلغ سعودی را در زندان‌های آل سعودی تهدید می‌کند، هشدار داد.

سازمان مذکور در ادامه از سرنوشت شیخ الحوالی به دلیل وخامت اوضاع جسمانی وی، سهل انگاری پزشکی و فقدان خدمات بهداشتی در داخل زندان ابراز نگرانی کرد.

وضعیت جسمانی شیخ الحوالی در زندان آل سعود طی دو سال گذشته بدتر شده است، زیرا او مسن است و از بیماری‌های مزمن رنج می برد و این درحالی‌ است که شرایط زندان در عربستان برای انسان سالم بسیار ناگوار است.

شیخ سفر الحوالی در سال 2018 به سبب طرح سوالات و ایراد سخنان انتقادی علیه نظام آل سعود بازداشت شد. بسیاری از طرفداران شیخ حوالی نسخه پی دی اف کتاب او تحت عنوان «مسلمانان و تمدن غربی» را در پایگاه‌های اجتماعی قرار دادند؛ کتابی که بیش از 3000 صفحه دارد و آن را آوریل 2018 تالیف کرده و در این کتاب به انتقاد از آل سعود پرداخته است گویی شیخ حوالی آن طور که طرفدارانش می‌گویند، خواسته است با جهاد و بیان سخن حق علیه حاکم ستمگر به زندگی خود پایان دهد.

سلمان العوده در زندان آل سعود و در میان سیاست «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که می‌کوشد نقش برجسته مبلغان دینی را که عقایدشان با سیاست او منطبق نیست، پنهان کند، با سرنوشت مجهولی روبه‌رو است. پنهان‌کاری رسانه‌ای از سرنوشت و وضعیت این مبلغ سعودی و همچنین وخامت اوضاع جسمانی وی در زندان و فقدان خدمات بهداشتی باعث نگرانی بسیاری از نهادهای حقوق بشری شده است.

برجسته‌ترین رنج‌های سلمان العوده در زندان آل سعود فقدان خدمات بهداشتی، رفتار نامناسب زندانبانان با وی ،توهین به جایگاه علمی او و همچنین سلول انفرادی است که منجر به شکنجه روحی و روانی این مبلغ سعودی شده است.

مقامات سعودی همچنان به دور از رسانه‌ها و اطلاع خانواده‌اش، به محاکمه‌های مخفی علیه او ادامه می‌دهند که این امر عدم شفافیت سیاست مقامات و دستگاه قضایی سعودی را نشان می‌دهد.

عبدالله العودة، پسر سلمان العودة در توییتی نوشت پدرش تقریبا نیمی از شنوایی و بینایی خود را از دست داده است و مقامات سعودی همچنان خواهان اذیت او هستند.

العوده در پی موج بازداشت‌های سیاسی در دهم سپتامبر 2017 بعد از انتشار توئیتی بازداشت شد. با توجه به عدم شفافیت سیاست محمد بن سلمان که می‌کوشد صداهای مخالف را خاموش کند، سرنوشت العوده هنوز مشخص نیست.

انتهای پیام/