گوترش بار دیگر نامزد دبیر کلی سازمان ملل می‌شود

 خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد در بحبوحه تنش‌های میان آمریکا و روسیه و همچنین شیوع ویروس کووید-۱۹ در جهان، «آنتونیو گوترش » بار دیگر برای رسیدن به مقام دبیر کلی سازمان ملل متحد نامزد خواهد شد.

گوترش به تازگی با بیان آنکه در قرن ۲۱ بحران‌های مختلفی برای عقب‌راندن حقوق بشر در جهان اتفاق افتاده، خواستار «افزایش دیپلماسی برای صلح» شد و از کشور‌های جهان خواست تا مقابل «جنگ سرد» ایستادگی کنند.

در حال حاضر گوترش تنها کاندیدای رسیدن به دبیرکلی سازمان ملل است. او در یک سخنرانی سه ساعته در میان اعضای مجمع عمومی توانست نظر بسیاری را به خود جلب کرده و حمایت آن‌ها را بیاید.

گوترش در این سخنرانی با بیان آنکه جهانی که در آن مردم با «اطلاعات غلط، پوپولیسم، افراط گرایی، بیگانه ستیزی و نژادپرستی» فریب داده می‌شوند، تیره و تار است، خواستار اتحاد برای حل بحران‌های کنونی شد.

البته او در بخشی از سخنان خود درباره چندجانبه‌گرایی نیز صحبت کرد و گفت: «چنانچه اعتماد میان کشور‌های عضو سازمان ملل وجود نداشته باشد و روابط میان ابرقدرت‌های جهان ناکارآمد باشد، چندجانبه‌گرایی نیز راه به جایی نخواهد برد.»

پیش از این ۷ نفر دیگر نیز درخواست نامزدی برای دبیرکلی سازمان ملل متحد را داده بودند، اما از سوی هیچ دولتی حمایت نشدند. نام «روزالیا آرتیگا» رئیس جمهور سابق اکوادور، نیز در میان آن‌ها به چشم می‌خورد.

۳۱ دسامبر سال جاری دوره ریاست ۵ ساله گوترش به پایان می‌رسد.