شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رکوردشکنی#مترو

رکوردشکنی مترو با دستان خالی

مقایسه‌ ریالی و دلاری هزینه‌های اجرایی برای ساخت و تجهیز یک‌کیلومتر تونل مترو نسبت به یک‌ دهه پیش کاملا نشان خواهد داد که چطور با دستان خالی، مترو در این مدت زمان روی ریل توسعه پیش رفته است.

رکوردشکنی مترو با دستان خالی

حامد فوقانی: نگاهی به برنامه اجرایی شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو) در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد با افتتاح قریب‌الوقوع ۶ ایستگاه دیگر تا پایان شهریورماه امسال، شمار ایستگاه‌های بهره‌برداری شده در ۴ سال اخیر به ۳۲ ایستگاه خواهد رسید؛ این اتفاق یعنی افتتاح میانگین ۸ ایستگاه در هر سال از آغاز دوره کنونی مدیریت شهری و ثبت یک رکورد در حوزه مترویی کشور.

اقدامات توسعه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران به‌ویژه در حوزه ریلی درحالی رقم خورده که از یکسو هزینه‌ها به طرز قابل‌توجهی افزایش یافته و از سوی دیگر، کرونا طی ۱۴ ماه گذشته خسارات سنگینی را به این بخش وارد کرده است. مقایسه‌ ریالی و دلاری هزینه‌های اجرایی برای ساخت و تجهیز یک‌کیلومتر تونل مترو نسبت به یک‌ دهه پیش کاملا نشان خواهد داد که چطور با دستان خالی، مترو در این مدت زمان روی ریل توسعه پیش رفته است؛ از حفاری تونل در بخش‌های جنوبی خط ۶ و آغاز عملیات اجرایی خط ۱۰ گرفته تا تکمیل و افتتاح ایستگاه‌ها در خطوط مختلف برای رسیدن به کارکرد واقعی خود.

تامین تجهیزات و ساخت نخستین رام قطار ملی مترو با اتکا به ظرفیت ۸۵درصدی تولید داخل نیز از دیگر اقداماتی است که در دوران تحریم و کرونا انجام شده است. بر همین اساس، در قالب یک اینفوگرافی (داده‌نمای) توسعه مترو را در بازه‌ای ۴ ساله بررسی کرده‌ایم که نشان از رکوردزنی این بخش دارد. این در حالی است که به‌گفته علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران، اگر کمک‌های دولتی و تامین منابع مالی لازم طبق قانون و بموقع تامین شود، توسعه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری پایتخت با سرعت بیشتر صورت می‌گیرد.

او با بیان این که رقم بودجه‌های دریافتی مترو را باید با هزینه‌های امروزی فعالیت‌های ساخت‌وسازی‌ و تجهیزاتی مقایسه کرد، می‌گوید: «مترو طی ۴ سال اخیر در شرایط سختی توسعه یافته که در آن هزینه احداث و تجهیز یک کیلومتر تونل مترو از یک‌ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. ساخت و تجهیز هر ایستگاه نیز به‌طور تقریبی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان پول نیاز دارد؛ هر پست برق با هزینه‌های امروزی حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان پول نقد می‌خواهد و ورودی‌های جدید نیز کمتر از ۵۰ میلیارد تومان خرج برنمی‌دارد.»

به‌گفته امام، ارزش تجهیزات و امکانات اضافه شده طی ۴ سال اخیر به شبکه خطوط هفت‌گانه مترو با قیمت‌های امروز حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است. او تأکید می‌کند، برآورد ارزش ریالی ایستگاه‌ها و متعلقات آنها (ورودی‌ها، پله‌برقی و آسانسورها، پست‌های برق، سامانه‌های تهویه هوا و سایر تجهیزات تاسیساتی) براساس قیمت‌های کارشناسی روز انجام شده و عددی خیالی یا طبق حدس و گمان نیست. او در عین حال می‌گوید که تمام اقدامات و تلاش‌های صورت پذیرفته در قیاس با صبر، تحمل و متانت مردم شریف تهران که مشکلات را با بزرگ‌منشی تحمل می‌کنند، انجام وظیفه‌ای بیش نبوده و مانع عذرخواهی متولیان امر از پایتخت‌نشینان نمی‌شود.

رکوردشکنی مترو با دستان خالی

منبع: همشهری