شهرخبر

مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در دوران کودکی و ابتلا به این بیماری در بزرگسالی

مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در دوران کودکی و ابتلا به این بیماری در بزرگسالی

مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در دوران کودکی و ابتلا به این بیماری در بزرگسالی
فوق تخصص آسم و آلرژی و سیستم ایمنی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک به خصوص در دوران کودکی، ریسک آسم را بالا می برد.

به گزارش بهداشت نیوز،  دکتر احمد وثوقی مطلق اظهار کرد: بیماری آسم شیوع بالایی در جهان دارد و بسیاری از افراد را درگیر کرده ولی متاسفانه شناخت کافی درباره این بیماری در جهان وجود ندارد بنابراین وظیفه رسانه ها، مراقبین بهداشتی و حتی پزشکان، این است که با علائم آسم آشنا باشند و به موقع افراد را به متخصص ارجاع دهند.

وی آسم را یک بیماری مزمن التهابی و یک انسداد مزمن قابل برگشت در مجاری هوایی دانست و گفت: شعار امسال سازمان جهانی آسم، مبارزه با باورهای غلط در مورد آسم است.

دکتر وثوقی مطلق ادامه داد: به دلیل شیوع بالای این بیماری باورهای غلطی در مورد آسم وجود دارد؛ علائم بالینی بیماری آسم به شکل خس خس، تنگی نفس، سرفه و گاهی هم دفع خلط بروز می کند.

وی با اشاره به باور غلط «آسم یک بیماری عفونی است»، گفت: علائم بیماری آسم و بیماری های عفونی مانند هم است اما بروز خلط در آسم غیر عفونی بوده و آنتی بیوتیک ها هیچ نقشی در درمان آسم ندارند همچنین ثابت شده مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک به خصوص در دوران کودکی، ریسک آسم را  بالا می برد.

دکتر وثوقی مطلق با بیان این که معمولاً سن شروع آسم در دوران کودکی است، افزود: بیش از ۸۰ درصد آسم ها در دوران کودکی ایجاد می شود ولی با با این شرایط، آسم مخصوص دوران کودکی نیست و در تمام سنین، این بیماری بروز می کند.

وی درخصوص فعالیت ورزشی در بیماران مبتلا به آسم گفت: ورزش، کنترل آسم را بهتر می کند و از سوی دیگر به دلیل این که چاقی باعث ایجاد آسم می شود، فعالیت ورزشی در پیشگیری از چاقی موثر است.

دکتر وثوقی مطلق توصیه کرد: افرادی که آسم داشته و چاق هستند حتما وزن خود را کاهش داده و برای کنترل علائم آسم، فعالیت های ورزشی را در برنامه روزانه خود قرار دهند چرا که هیچ مانعی برای ورزش کردن در افراد آسم مبتلا به آسم وجود ندارد.