شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت#نفت#حوزه#انرژی

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

ادغام وزارت نفت و نیرو طرحی شکست خورده است

ادغام وزارت نفت و نیرو طرحی شکست خورده است

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: ادغام وزارت نفت و نیرو در مقطع فعلی و بدون دیدن پتانسیل های بالقوه زنجیره ارزش افزوده نفت خام و ایجاد ساختارهای اجرایی یکپارچه مناسب طرحی غلط و شکست خورده است.

ابراهیم حسنوند، کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه فصل مشترک اصلی دو وزارت خانه نیرو و نفت در حال حاضر مسئله گاز است، گفت: این مسئله گاز جایی است که بارها محل ناهماهنگی‌ها و اختلافات بسیار بوده و هر بار که این اختلافات بالا می‌گیرد بجای دادن راهکار و یافتن اصل مشکل با طرح مقوله وزارت انرژی از اصل موضوع دور می‌شویم.

وی افزود: بدیهی است وقتی امروز نمی‌توانیم با هم بر سر ناهماهنگی‌ها و اختلافات اندک به نتیجه برسیم، با تغییر سطح مدیریتی، ادغام و ایجاد معاونت نیرو و نفت سطوح چالش را تغییر داده ایم. علت اینگونه تصمیمات خلع الساعه و غیر متمرکز هم دقیقاً فرار از نظرات کارشناسی، گوش ندادن به نظرات متخصصان صنعت و اهداف مدیریتی پنهان برخی آقایان و البته ندانستن ارزش ثروت آفرینی منابع بی دلیل کشور است.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه اساساً مساله و مشکل ما امروز در صنعت نفت چیز دیگری است و باید ابتدا سراغ حل کردن مشکلات این حوزه رفت، ادامه داد: مشکلاتی از قبیل نحوه مدیریت انفال عمومی، رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت ایران، نگاه ارزش آفرینی در کسب و کار صنعت نفت، اداره یکپارچه تا حصول ارزش افزوده در منابع هیدروکربوری و بسیاری موارد دیگر که باید برای این مسائل به دنبال راه حل بود.

به گفته حسنوند، وزارت نیرو و نفت با توجه به ظرفیت‌های متفاوت و البته ساختار متنوع و تا حدی غیر مربوط به هم برای ادغام نیازمند بررسی‌های بسیار کارشناسی از زوایای مختلف است و خارج از این دایره این اتفاق قطعاً شرایط سختی را برای وضعیت انرژی و سرمایه کشور ایجاد می‌کند. ادغام وزارت نفت با آن حجم از کار از بالادست تا پایین دست در وزارت نیرو در مقطع فعلی و بدون دیدن پتانسیل‌های بالقوه زنجیره ارزش افزوده نفت خام و ایجاد ساختارهای اجرایی یکپارچه مناسب طرحی غلط و شکست خورده است.

وی توضیح داد: به صلاح کشور است که حتی در صورتی که مجلس شورای اسلامی یا هر گروهی مصرانه این طرح را دنبال می‌کند ابتدا سازوکار درستی برای تشکیل وزارت انرژی تعریف شود و قطعاً موضوع ادغام نفت و نیرو با تصمیمات فله‌ای و آنی، دچار خطا شده و به خصوص در بخش نفت و فرآورده‌های نفتی با توجه نبود ساختار مناسب و مشکلات بسیار زیاد در بخش بالادست و پروژه‌های جاری علاوه بر مشکلات متعدد اجتماعی - امنیتی، مسئله اقتصاد نفت را به کلی به چالش می‌کشد.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه ادغام نادرست در وزارت صنعت و بازرگانی و راه و مسکن از نمونه‌های ادغام بدون پشتوانه مطالعه کافی است، اظهار داشت: کنترل بخش انرژی کشورهای بزرگ صنعتی و کشورهای همسایه بر اساس تجربه، مطالعه و ظرفیت و پتانسیل‌های کشورشان است که این موضوع کاری تقلیدی و سطحی نیست.