شهر خبر

بررسی «وجود و عدم» در گذار از ابن سینا به غزّالی

بررسی «وجود و عدم» در گذار از ابن سینا به غزّالی

ماجرای وجود و عدم در گذار از اندیشه ابن سینا به تفکر امام‌محمد غزّالی در نشست «خورشید و خاکستر یک ققنوس» بررسی می‌شود.

به گزارش ایسنا، یازدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ بوعلی سینا در روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ساعت ۱۱ صبح با عنوان «خورشید و خاکستر یک ققنوس»  به سخنرانی  زهرا ماحوزی اختصاص دارد که به صورت مجازی پخش خواهد شد.

در خبر برگزاری این نشست عنوان شده است: این درس‌گفتار با عبور از مقدمه‌ای پیرامون مبحث وجود در تاریخ تصوف به قیاس مسئله وجود و عدم در آرای ابن سینا و ابوحامد غزالی می‌پردازد و نیز، مختصرا به این موضوع خواهد پرداخت که چگونه تصادم اندیشگانی این دو متفکر در قرون بعدی، زمینه‌ی همگرایی دو حوزه عرفان و فلسفه را در تاریخ اندیشه اسلامی فراهم آورده است. در این پیوستار، ابن سینا و غزالی نه طلوع و غروب یک خورشید، که خاکستر و خورشید یک ققنوس بوده‌اند.

ابوحامد محمد غزالی را به اعتبار کتاب «تهافُت الفلاسفه» اغلب به عنوان شاخص‌ترین منتقد فلسفه‌ سینایی شناخته‌اند. با این حال، غزالی را باید بزرگ‌ترین تداوم بخش مبانی اندیشگانی ابن سینا نیز به شمار آورد؛ به واسطه‌ی بسط مبحث وجود بر مبنای استعاره نور؛ استعاره‌ای که خود اصطلاحی کلیدی در هستی‌شناسی سینایی دانسته می‌شود.


علاقه‌مندان می‌توانند این درس‌گفتار را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانیketabofarhang، تلگرام این مرکز به نشانی bookcitycc و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

انتهای پیام