شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه

گزارشی از نرم افزار های قرآنی«۱»؛

اپلیکیشن های قرآنی در حوزه آموزش قرائت قرآن را بهتر بشناسید

اپلیکیشن های قرآنی در حوزه آموزش قرائت قرآن را بهتر بشناسید

اپلیکیشن‌های قرآنی در دسته برنامه‌های مذهبی سرویس‌های دریافت برنامه گوشی‌های هوشمند،قرار دارند و عمده آن‌ها در زمینه قرائت ترتیل وحفظ، آموزش،تفسیر،قرآن‌های هوشمند،کودک دسته بندی می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، در دنیای جدید و مدرن امروز با آمدن اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای مختلف فعالیت در همه عرصه‌ها برای همگان آسان شده است. در گذشته برای قرائت قرآن باید مصحف شریف را در کیف با ابعاد مختلف حمل می‌کردیم اما امروزه با نرم افزارها و اپلیکیشن‌های قرآنی کار برای تلاوت قرآن راحت شده و در هر کجا و در هر سطح و علاقه و دانشی می‌توانیم از این کتاب آسمانی بهره مند شویم.با گسترش روزافزون تکنولوژی و استفاده از گوشی‌های هوشمند و بهره مندی از انواع برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های موجود در فضای مجازی که در بسیاری از موارد زندگی و فعالیت‌های روزمره را برای اشخاص تسهیل کرده است، مباحث و موضوعات قرآنی نیز از این امر مستثنی نبوده و فعالان این حوزه از حدود ۱۰ سال گذشته با تولید و به روز رسانی برنامه و اپلیکیشن‌های مختلف، خدمات متفاوتی را به مخاطبین ارائه کردند.

اپلیکیشن‌های قرآنی در دسته برنامه‌های مذهبی سرویس‌های دریافت برنامه گوشی‌های هوشمند، با سیستم عامل‌های اندرویدی و ios، از جمله گوگل پلی، کافه بازار، اپ‌استور و.. قرار می‌گیرند و عمده آن‌ها در زمینه قرائت ترتیل و حفظ، آموزش، تفسیر، قرآن‌های هوشمند و صوتی قرآنی، کودک و ترجمه دسته بندی می‌شوند.

در ادامه قصد داریم به معرفی پر مخاطب ترین برنامه‌های قرآنی در حوزه‌هایی همچون قرائت، ترتیل و حفظ، نرم افزارها و اپلیکیشن‌های آموزشی، در این گزارش بپردازیم.

نرم افزارهای قرائت، ترتیل و حفظ

۱. سروش ایمان

نرم افزار قرآنی سروش ایمان، به صورت هوشمند قرائت شما را ضبط کرده و تجزیه و تحلیل می‌کند و اشکالات آن را به شما می‌گوید و به شما امتیاز می‌دهد تا بتوانید بر اساس امتیاز داده شده، اشکالات خود را برطرف کرده و قرائت خود را بهبود ببخشید تا صحت آن افزایش پیدا کند.

از ویژگی‌های خاص این نرم افزار می‌توان به نمایش معنی و مفهوم کلمه به کلمه با نگه داشت روی هر کلمه قرآن، ترجمه به بیش از ۴۰ زبان زنده دنیا توسط اساتید شناخته شده، کمک یار حفظ قرآن با استفاده از تکنولوژی هوشمند صوتی، قرائت قرآن با صدای بیش از ۸ قاری ممتاز جهان اسلام، قابلیت جستجو در متن قرآن، تمرین حفظ قرآن به صورت جز به جز، سوره به سوره و یا آیه به آیه و نمایش حتی دقیق آیات قرآن برای قرائت دقیق‌تر اشاره کرد.

۲. ترتیل قرآن تبیان

این نرم افزار مجموعه‌ای کامل از ترتیل کل قرآن است که توسط ۱۸ قاری مختلف قرائت شده است. در این نرم افزار پس از انتخاب موارد دلخواه، آیات مربوطه دانلود می‌شود و می‌توانید به صوت قرآن گوش فرا دهید.

قابلیت‌های برنامه: امکان انتخاب قرائت بر اساس جز و حزب، سوره، آیه و صفحه، امکان مشاهده آیات قرآن همزمان با شنیدن صوت آنها، امکان بزرگ نمایی تصاویر آیات، امکان تعیین تعداد دفعات قرائت هر آیه بین ۱ تا ۳ بار تکرار

۳. تحقیق قرآن با صدای استاد عبدالباسط

تحقیق کل قرآن با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد به تفکیک صفحه، سوره، جز و حزب به صورت کاملاً آفلاین و بدون نیاز به اینترنت، با کلیک بر روی هر آیه، صوت مربوط به آن پخش می‌شود و به طور خودکار به آیه بعدی می‌رود،

امکان فعال و یا غیرفعال کردن ترجمه فارسی همزمان با نمایش متن قرآن، حرکت خودکار صفحه هنگام پخش صوت، امکان پخش خودکار و پشت سرهم صوت‌ها، امکان تکرار نامحدود آیات قرآن کریم، امکان ذخیره لیست از آخرین سوره مطالعه شده، امکان نشانه گذاری آیه‌ها، امکان جستجو در متن و ترجمه آیات، امکان تنظیم تمامی رنگ‌ها به عنوان پس زمینه آیات و رنگ قلم متن، امکان تغییر اندازه قلم متن آیات قرآن کریم، قابل نصب و اجرا برای تمام موبایل‌های اندروید، امکان تغییر فونت متن آیات قرآن (عثمان طه، نیریزی، ایران سانس، نازنین) از ویژگی‌های این نرم افزار می‌باشد.

۴. ترتیل کل قرآن استاد پرهیزگار

اپلیکیشن «ترتیل کل قرآن کریم با صدای استاد شهریار پرهیزگار»، برنامه‌ای است که مخاطب با نصب آن به تفکیک سوره، صفحه، جز و حزب به صورت کاملاً آفلاین و بدون نیاز به اینترنت، از تلاوت‌های ترتیل استاد پرهیزگار و ترجمه همزمان آیات بهره مند می‌شود.

امکان فعال و یا غیرفعال کردن ترجمه فارسی همزمان با نمایش متن قرآن، امکان تکرار نامحدود آیات قرآن، امکان نشانه گذاری آیات قرآن، امکان جستجو در متن و ترجمه آیات، امکان تنظیم تمامی رنگ‌ها به عنوان پس زمینه آیات و رنگ قلم متن، امکان تغییر اندازه قلم متن آیات قرآن کریم، امکان تغییر فونت متن آیات قرآن (عثمان طه، نیریزی، ایران سانس، نازنین) از جمله ویژگی‌های این برنامه موبایلی می‌باشد. البته این برنامه تنها قابلیت نصب بر روی سیستم عامل‌های اندرویدی را دارد.

۵. قرآن همراه ضحی

اگر برای قرائت قرآن به دنبال یک نرم‌افزار سبک و زیبا هستید، ضحی را امتحان کنید. این نرم افزار در عین سادگی و سبکی، زیبا و کاربردی است. در ضحی مانند قرآن‌های چاپی ترجمه آیات را به صورت خط به خط ذیل آیات می‌بینید. حالت مطالعه در شب ضحی، در روز هم قابل استفاده است. ضحی یک نرم‌افزار رایگان است.

نمایش فهرست سوره‌های قرآن همراه با امکان جستجوی نام و یا شماره سوره، نمایش زیبای متن قرآن کریم و انتخاب فونت و اندازه آن، انتخاب و نمایش ترجمه به صورت خط به خط یا آیه به آیه، جستجوی سریع در متن تمام قرآن، انتقال به صفحه و یا آیه مورد نظر، نمایش آخرین صفحات مطالعه شده همراه با آیات منتخب، نمایش فهرست جزم‌ها و احزاب قرآن، انتخاب قاری همراه با تکرار آیات بخشی از قابلیت‌های برنامه ضحی می‌باشد.

۶. اپلیکیشن فرهنگ قرآن

جامع‌ترین فرهنگ موضوعی قرآن کریم، در قالب اپلیکیشن «فرهنگ قرآن» به‌همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تولید شده است. این نرم افزار شامل بیش از سه هزار موضوع اصلی و ۶۰ هزار عنوان فرعی، معجم معنایی معارف و مفاهیم قرآن به شیوه‌ای نوین و به شیوه الفبایی موضوعی، جامع‌ترین منبع قرآن‌پژوهی با سه ویژگی دقت، سرعت و آسانی، دارای اعلام قرآن اعم از اعلام صریح و اشاره‌ای و کسب رتبه برتر کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزه است.

از جمله ویژگی‌های نرم‌افزار فرهنگ قرآن کریم می‌توان به چینش مدخل‌ها بر پایه نظام الفبایی، نمایش درختی موضوعات، جست‌وجو در عناوین و محتوا، اشتراک‌گذاری متن، علاقه‌مندی کردن محتوای خاص و امکان تنظیم نوع و اندازه فونت توسط کاربر اشاره کرد.

۷. اپلیکیشن قرآنی حق‌المبین

این نرم‌افزار توسط شرکت نگین سافت برای سیستم عامل اندروید در راستای حفظ آیات قرآن کریم طراحی شده است.

این برنامه ویژه تمامی رده‌های سنی است و علاقه مندان در همه گروه‌های سنی، می‌توانند به سرعت با امکانات و تکنیک‌های موجود در برنامه، آیات قرآن کریم را حفظ کنند.

صوت ۵ قاری معتبر جهانی (منشاوی و.....)، ترجمه آیه به آیه، پخش اتوماتیک آیات و امکان پخش مجدد آن به تعداد دلخواه، امکان ضبط صدای خود با بهترین کیفیت برای تک تک آیات و مقایسه صدای خود با صدای قاری، استفاده از انیمیشن و جلوه‌های ویژه، جز ۳۰ قرآن به صورت کامل و قرائت قاریان کودک از جمله امکانات این اپلیکیشن به شمار می‌رود.

نرم افزارها و اپلیکیشن‌های آموزشی

۱. اپلیکیشن تنزیل با امکانات جدید

تنزیل، اولین و تنها برنامه قرآنی است که بر مبنای روش فهم ساده قرآن یعنی تقسیم‌بندی سوره به تعدادی فراز، چکیده هر فراز و نهایتاً ارائه درس سوره تهیه شده است. در این برنامه فهرست سوره‌ها به ترتیب نزول، ارائه شده است اما امکان استفاده از فهرست سوره‌ها مطابق قرآن‌های موجود نیز وجود دارد.

نمایش شماره فراز هر آیه به همراه آیات ابتدا و انتهای آن فراز، نمایش سال نزول و مرحله نزول هر سوره، نمایش مفهوم هر فراز، ارائه درس (محور) هر سوره، قابلیت جستجو در عنوان سوره‌ها، متن عربی آیات و ترجمه فارسی (ترجمه استاد فولادوند)، قابلیت پخش ترتیل سوره‌ها با صدای استاد پرهیزگار و نیز ترجمه فارسی صوتی سوره‌ها، و ارائه نتایج جست‌وجوی کلمات به ترتیب نزول از قابلیت‌های این برنامه است.

۲. العادیات، جعبه لایتنر حفظ قرآن

العادیات، نرم افزار اندرویدی جعبه لایتنر حفظ قرآن است. با توجه به اینکه یکی از روش‌های حفظ مطالب، استفاده از جعبه لایتنر است که بیشتر در آموزش زبان انگلیسی از آن استفاده می‌شود. اما برای نخستین بار در نرم افزار العادیات از این روش، در بحث حفظ قرآن استفاده شده است.

برنامه ریزی دقیق‌تر، بازدهی بهتر، انگیزه بیشتر، برنامه‌ریزی خودکار پرسش روزانه برای تثبیت بر اساس قانون لایتنر، به دام انداختن اشکالات حفظی و تمرکز بیشتر بر روی آنها، اطمینان از تثبیت آیات در دراز مدت، نمایش عملکرد و روند تثبیت با نمودار و جدول، امکان ثبت شماره مربی و ارسال عملکرد به وی، از ویژگی‌های این نرم افزار محسوب می‌شود.

۳. یادگیری لغات قرآن (۵۰۴ قرآنی)

برنامه ۵۰۴ قرآنی، با آموزش بیش از ۳۰۰۰ واژه‌ی قرآنی به روش تست شده و معروف ۵۰۴، به آموزش لغات قرآنی به مخاطبین می‌پردازد. در این نرم افزار همراه با یادآوری هوشمند کلمات در نوار اعلان گوشی+ جستجوی قدرتمند کلمات و ریشه کلمات، برنامه‌ای کاملاً متفاوت برای اُنس با قرآن کریم را در اختیار خواهیم داشت.

با این نرم افزار به راحتی می‌توانید ترجمه‌ی کلمات قرآنی را یاد بگیرید. برای هر کلمه یک مثال قرآنی را مرور کنید، ریشه‌ی کلمات را ببینید و در نهایت با یادگیری تمام کلمات مهمّ یک صفحه، می‌توانید آن صفحه از قرآن را به راحتی ترجمه کنید! این برنامه با وجود جستجوی قدرتمندی که دارا می‌باشد در واقع یک دیکشنری قرآنی هست.

۴. نرم افزار تلاوت بهتر

با سامانه آموزش الکترونیکی حامیم، آموزش گام به گام روخوانی، روان‌خوانی و زیبا خوانی قرآن کریم را در گوشی‌های هوشمند خود در دسترس خواهید داشت.

دوره آموزشی تلاوت بهتر مجموعه‌ای از دروس سطح‌بندی شده است که از ابتدایی‌ترین نکات لازم برای خواندن ساده قرآن تا قواعد پیشرفته روان‌خوانی و فصیح‌خوانی کلام خدا با روشی جذاب و تعاملی در اختیار عموم علاقمندان قرار داده است.

در این برنامه می‌توانید چند آیه را بخوانید و صدایتان را برای سامانه حامیم ارسال کنید تا بر اساس ارزیابی تخصصی این قرائت، بازخورد آموزشی متناسب با نیازتان دریافت کنید و با دریافت تاییدیه هر سطح به سطح بعدی وارد شوید

این دوره آموزشی با تدریس استاد احمد ابوالقاسمی ارائه شده و مشاهده جلسات آموزشی یا استفاده از بخش تعیین سطح آن به شما کمک می‌کند خطاهای احتمالی در خواندن قرآن را برطرف کنید و عبارات زیبای کتاب خدا را بهتر و روان‌تر از گذشته بخوانید.

۵. اپلیکیشن مقامات بهشتی

اپلیکیشن آموزش مقامات و نغمات قرآنی، شامل محتوایی غنی در زمینه صوت و لحن، از جمله آموزش کامل مقامات سگاه، بیات، رست، نهاوند، حجاز، چهارگاه و صبا می‌باشد.

در این نرم افزار اندرویدی، دسته بندی کامل برای هر نغمه شامل آموزش تحقیق در سه سطح قرار- جواب- جواب الجواب با صدای اساتید مصری نظیر استاد محمودشحات، مصطفی اسماعیل و شحات محمدانور، همچنین آموزش مقامات ترتیل با ترتیل اساتید مصری و ایرانی نظیر استاد پرهیزگار، عبدالباسط، مشاری العفاسی و… صورت گرفته و بهره‌مندی از توضیحات متنی هر نغمه، دارا بودن بیش از ۱۰۰۰ قطعه صوتی معادل ۲۰ ساعت تلاوت محیطی زیبا و کاربری آسان از جمله قابلیت‌های این نرم افزار است.

۶. فهم آسان (آموزش کاربردی ترجمه قرآن)

«فهم آسان»، برنامه‌ای سرگرم کننده و رایگان است که بر اساس لغات پرکاربرد به آموزش ترجمه قرآن و درک مفاهیم آن می‌پردازد. این نرم افزار که توسط کارشناسان قرآنی و ادبیات عرب طراحی شده، دارای بازی‌های مختلف برای تثبیت آموزش‌ها، به همراه تصاویر مختلف و متنوع برای یادگیری بهتر، دارای امتحان تعیین سطح و محتوای طبقه بندی شده و اصولی، امکان یادگیری به صورت صوتی و تصویری با طراحی ساده و کاربرپسند و نوآوری در آموزش عربی، برای دانش آموزان و دانشجویان و طلاب می‌باشد.

۷. قرآن مبین با تفسیر روایی البرهان

نرم افزار قرآن «مبین» شامل متن قرآن به همراه ترجمه‌های فارسی (انصاریان، آیتی، صفوی، صلواتی، گرمارودی، معزی) و شامل ترجمه به بیش از ۱۷ زبان زنده دنیا، انتخاب تفسیر و انتخاب قاری است.

نمایش تفسیر امکان جستجو، امکان نشانه گذاری متعدد، انتخاب اندازه قلم، دسترسی به جز مورد نظر، دستیابی به آخرین مطالعه، نمایش میزان قرائت شده و باقی مانده از جز، امکان فعال و یا غیرفعال کردن ترجمه همزمان با نمایش متن قرآن از جمله ویژگی‌های این نرم افزار می‌باشد.

۸. نرم افزار قرآنی مشق عشق

این نرم افزار موبایلی در مرکز تخصصی نماز قم بر اساس استانداردهای حفظ و قرائت قرآن‌کریم طراحی شده، به گونه‌ای که علاوه بر استفاده عموم مردم، ابزار کمک‌آموزشی خوبی برای اساتید و نخبگان رشته‌های مختلف قرآنی علی‌الخصوص قاریان بین‌المللی، حافظان قرآن‌کریم و همچنین فعالان و مدرسان قرآن مجید است.

این برنامه بر اساس دوره‌های آموزشی تجوید و تصحیح قرائت نماز به کارشناسی استاد موسوی بلده در سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور ضبط و تدوین شده است.

۹. نرم افزار آموزشی «الرحمن»

نرم‌افزار «الرحمن» نرم افزاری جامع با بخش‌های مختلف ترتیل کامل قرآن کریم با صدای استاد منشاوی و پرهیزگار، تحقیق با صدای استاد عبدالباسط، تفسیر شامل متن کامل تفسیر المیزان و نمونه، بخش پرسش و پاسخ، بخش ترجمه گویا و نیز بخش آموزش حفظ قرآن کریم است.

تلاوت‌های موجود در این نرم‌افزار کمک بسیاری را می‌تواند به کاربر داشته باشد تا نحوه صحیح ادای کلمات را یاد بگیرد و کلمات را به طور صحیح قرائت کند.

۱۰." آیه" آموزشگاه یادگیری هوشمند قرآن کریم

نرم افزار تخصصی آیه به عنوان اپلیکیشن تخصصی حفظ ترتیبی قرآن کریم با هدف تبدیل تلفن همراه به آموزشگاهی هوشمند برای یادگیری قرآن کریم، طراحی شده است.

ارائه متن قرآن به رسم‌الخط عثمان طه مخصوص حفظ با قابلیت‌های مختلف، امکان برنامه‌ریزی حفظ قرآن برای سنین و استعدادهای مختلف، امکان حفظ گام به گام همه آیات قرآن، ارائه برنامه‌های حفظ جدید، ده درس، مرور، استماع و مباحثه به صورت روزانه، امکان برنامه دهی جهت تثبیت محفوظات گذشته، امکان یادآوری تکالیف و برنامه‌های روزانه، امکان ایجاد تمرین و تکرار متنوع جهت تقویت محفوظات، امکان طراحی هزاران آزمون حفظ قرآن با درجه سختی مختلف، ارائه نمودار جهت بررسی و تحلیل آزمون‌های گذشته از ویژگی‌های منحصر به فرد این نرم افزار محسوب می‌شود.