شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودرو#سانتافه#آتش

سانتافه هم آتش می‌گیرید! / هشدار به صاحبان این خودرو

هیوندای برای بیش از ۳۹۰ هزار دستگاه از محصولات خود در ایالات‌متحده و کانادا، دو فراخوان مجزا صادر کرده است.

خودرو سانتافه هم آتش می‌گیرید! / هشدار به صاحبان این خودرو

اولین فراخوان از این دو، شامل ۲۰۳ هزار دستگاه سانتافه اسپرت مدل‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ می‌شود. طبق اعلام NHTSA، در این خودروها احتمال نشت روغن ترمز و نفوذ آن به کامپیوتر سیستم ترمز ABS وجود دارد که می‌تواند موجب اتصال کوتاه الکتریکی و آتش‌سوزی شود.

 

این سازمان توصیه کرده تا زمانی که این مشکل برطرف نشده، مالکین خودروی خود را در فضای باز و دور از ساختمان‌ها پارک کنند. به گفته هیوندای، این مشکل با تعویض فیوز حل می‌شود و در صورت لزوم کامپیوتر خودرو هم تعویض خواهد شد. تاکنون ۱۸ مورد آتش‌سوزی ناشی از این مشکل در ایالات‌متحده اعلام شده اما هیچ‌گونه مصدومیتی در این رابطه گزارش نشده است. جالب اینکه این اولین فراخوان برای سانتافه اسپرت به خاطر این مشکل نیست زیرا در سپتامبر ۲۰۲۰ هم فراخوانی برای همین مشکل صادر شد. بااین‌حال به گفته هیوندای، این فراخوان دوم تعمیرات کامل‌تری را شامل می‌شود.

از سوی دیگر، این شرکت برای حدود ۱۸۷ هزار دستگاه الانترا مدل‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ و همین‌طور کُنا و ولوستر مدل‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ با پیشرانهٔ ۲ لیتری هم فراخوانی صادر کرده است. پیشرانه این خودروها با مشکل عملیات حرارتی نامناسب رینگ‌های پیستون مواجه است که می‌تواند مصرف روغن را افزایش دهد، صداهای ناهنجاری را ایجاد کند و یا حتی پیشرانه را از کار بیندازد. اگر در اثر این مشکل پیشرانه جام کند، ممکن است شاتون‌ها بلوک موتور را سوراخ کنند که این می‌تواند نشت روغن و آتش‌سوزی را به دنبال داشته باشد. در تمام خودروهای مشمول این فراخوان، نرم‌افزار کنترل پیشرانه بروز می‌شود و اگر در هنگام بررسی موتور آسیبی پیدا شود، پیشرانه به‌طور رایگان تعویض می‌شود.

منبع: پدال