شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روز قدس#ارتش#یمن#ارتش یمن

۴ دلیل وحشت تل‌آویو از توان نظامی و موشک‌های بالستیک یمن؛

چرا جشن یمنی‌ها در روز قدس خاص بود؟

۴ دلیل وحشت تل‌آویو از توان نظامی و موشک‌های بالستیک یمن/ چرا جشن یمنی‌ها در روز قدس خاص بود؟

«عبدالباری عطوان» با اشاره به حضور گسترده مردم یمن در روز قدس و نگرانی صهیونیست‌ها از توان نظامی انصارالله یمن، به دلایل وحشت رژیم صهیونیستی از توان نظامی ارتش یمن پرداخته است.

به گزارش مشرق، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم در مطلبی با اشاره برگزاری مراسمی باشکوه از سوی یمنی‌ها به‌مناسبت روز قدس، نوشت: چرا جشن یمنی‌ها در روز جهانی قدس خاص بود؟ چهار دلیل نگرانی سران رژیم صهیونیستی از موشک‌های بالستیک یمن بیش از دیگران براساس جدیدترین مطالعات اسرائیلی چیست؟ چگونه این موشک‌ها همه معادلات نظامی را در خاورمیانه به‌هم زده است؟

وی می نویسد: جشن ملت یمن در محاصره و گرسنه نگه‌داشته‌شده در روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه رمضان ویژه بود و ویژگی ملی خاصی داشت. میلیون‌ها یمنی از شهرهای مختلف یمنی به‌سوی صنعا سرازیر شدند تا در راهپیمایی میلیونی مشارکت کنند و شعار «مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل» سر دهند و نگرانی تل‌آویو بجا و قابل توجیه است.

چرا جشن یمنی‌ها در روز قدس خاص بود؟

عطوان بیان کرد: در این راهپیمایی پرچم‌های یمن و فلسطین کنار هم قرار داشتند همان‌گونه که موضوع یمن و فلسطین کنار یکدیگر قرار دارد. همه احساسات به‌سوی دشمن واحد که حال و آینده امت را هدف قرار گرفته است، متحد شد.

شعارهای زیبایی از سوی تظاهرات‌کنندگان یمنی سر داده شد. شرکت‌کنندگان شعارهایی با این مضامین سر دادند: «به حامیان عادی‌سازی بگویید که مسئله ما تباه نخواهد شد»، «سازشکاران همپیمان تجاوزکاران»، «اسرائیل سرطان است و آمریکا شیطان»، «قاتل ملت فلسطین قاتل یمنی‌هاست»، «متجاوزان در یمن همان دشمنان قدس و غزه هستند»، «به سازشکاران بگویید که مسجد الاقصای ما فروشی نیست».

عطوان بیان کرد: این نگرانی را که می‌گوییم صهیونیست‌ها در آن به‌سر می‌برند، ما نمی‌گوییم؛ بلکه در مطالعه‌ای که مرکز امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو دو روز قبل درباره آن هشدار داد و از احتمالات حملات انصارالله یمن به اهدافی در عمق رژیم صهیونیستی یا هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ یا اقیانوس هند خبر داد، آمده است. این مطالعه پیش‌بینی می‌کند که این ائتلاف سلاح‌های پیشرفته به دست آورد.

این تحلیلگر می‌نویسد: رزمنده یمنی به دلاوری و شجاعت در جنگ، صبر و تحمل بالا شهره است و این در پایداری بیش از شش سال جنگ ائتلاف کشورهای حوزه خلیج (فارس) به‌رهبری سعودی هویداست که چگونه رزمندگان یمنی درگیری را به‌نفع خود تغییر داده‌اند و دشمنان آنها به میانجی‌گری برای پایان جنگ و توقف درگیری روی آورده و پیشنهادهای مالی و سیاسی و اقتصادی وسوسه‌کننده ارائه داده‌اند.

وی افزود: آنچه مایه رعب و وحشت اسرائیل از توان نظامی فوق‌العاده و برق‌آسای یمن در سالهای اخیر، شده است به چند دلیل است؛

نخست، رهبران صنعا به‌عکس بیشتر همتایان خود در منطقه عربی از اعتقاد قوی و راسخ اسلامی و توان عالی برای اتخاذ تصمیمات جنگی برخوردارند به‌ویژه که ضد اشغالگران اسرائیلی هم هستند، این همه ماجرا نیست بلکه اداره جنگ و بسیج کردن میلیون‌ها نفر هم نشان از توان و درایت این رهبران دارد.

دوم، چیزی وجود ندارد که رهبران صنعا از آن بترسند به‌ویژه که جنگنده‌های اماراتی و سعودی همه زیرساخت‌های یمن را ویران کردند. بیست میلیون یمنی توانستند با جنگ کنار بیایند و بیش از شش سال پایداری کردند و حملات هوایی آنها را نترساند.

چرا جشن یمنی‌ها در روز قدس خاص بود؟

سوم، دولت نجات ملی یمن موشک‌های بالستیک دقیقی و پهپاد در اختیار دارد و توان عالی برای به‌کارگیری آنها را دارد و ما این موشک‌ها و پهپادها را مشاهده کردیم که چگونه به ریاض و جده و شاهرگ نفتی عربستان در «بقیق» و «ظهران» و «ینبع» و نیز «خمیس مشیط» و «جازان» و تأسیسات نفتی آرامکو رسیدند.

چهارم، همه طرح‌های کنونی برای کشیدن کانال و خطوط لوله نفتی یا راه‌آهن به‌ویژه پروژه کانال «ایلات اسدود» برای بی‌نیازی از کانال سوئز و تنگه باب‌المندب در ورودی دریای سرخ و تنگه هرمز، برگرفته از فرضیه نظامی سیطره انصارالله بر آبراه‌های تجاری در منطقه و امکان تعطیلی آن و در امان نگه‌داشتن صادرات نفت کشورهای خلیج فارس است، هرچند که این فرار هم امنیتی برای آنها به ارمغان نمی‌آورد زیرا موشک‌هایی که به «ینبع» و تأسیسات نفتی آن رسیده است می‌تواند به ایلات و خلیج عقبه هم برسد.

عطوان نوشت: در روز قدس امت اسلامی در حمایت از محافظان مسجد الاقصی و ساکنان قدس اشغالی و در دفاع از کرامت امت عربی و اسلامی و مساجد و کلیساهای آن و در رأس آن مسجد الاقصی به پا خاستند. اسرائیل برای اولین بار و از زمان غصب اراضی فلسطینی خود را در محاصره موشک‌ها از همه جهت می‌بیند و مهمتر از آن گنبد آهنینش با وجود دهها میلیارد هزینه برای ساخت آن و توسعه‌اش عاجز از مقابله با موشکی که هزینه زیادی هم برایش نشده است و از غزه یا جنوب لبنان و  شاید از غارهای صعده، شلیک شود، ندارد. روزهای سیاه جهان عرب و اسلام به پایان خود نزدیک می‌شود و روزهای آتی آکنده از غافلگیری‌ها و معادلات مسرت‌بخش است.

منبع: تسنیم