شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#بخش خصوصی

چرا دولت از بخش خصوصی مشاوره نمی گیرد؟

احمد بافنده ایماندوست- عضو هیات نمایندگان استان آبادان

متاسفانه دولت ها از دیرباز تا کنون اعتقادی به استفاده از دانش و ظرفیت افراد متخصص در تصمیم گیری های خود نداشته اند. بررسی ها و شواهد نشان می دهند که در کشور های اروپایی و پیشرفته جهان، دولت ها به صورت ویژه نظر متخصصان هر حوزه را در تصمیم گیری های خود دخیل می کنند اما در کمال تأسف دولتمردان ما به چنین اقدامی هیچ اعتقادی ندارند.

احمد-بافنده

البته لازم به ذکر است که اتاق بازرگانی نیز در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده است. اگر روند فعالیت کاری روسای اتاق های بازرگانی بسیاری از استان های کشور را بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که بسیاری از این روسا، پای ثابت اتاق های بازرگانی هستند. در کمال تأسف باید اذعان داشت که برخی از ریاست ها در اتاق های بازرگانی به صورت مادام العمر شده و تنها در صورت فوت شخص، نفر دیگری جایگزین او می شود و در کمال تاسف جوانان متخصص که پر از ایده های ناب و انرژی فراوان برای حضور در اتاق های بازرگانی هستند در انتخابات دوره ای اتاق های بازرگانی راهی ندارند.

متأسفانه اتاق های بازرگانی به روش دولتی اداره می شوند و به هیچ ارگان یا نهادی پاسخگو نیستند. دولت نیز به این موضوع واقف است و به همین دلیل اتاق بازرگانی را به هیچ عنوان در تصمیم گیری های خود دخیل نمی کند.

امروزه در شرایطی قرار داریم که به هیچ عنوان مشخص نیست نفرات حاضر در اتاق های بازرگانی چه تخصص های دارند؟ در کمال تعجب حتی اتاق بازرگانی ایران نیز از تخصص ها و ظرفیت های موجود در خود استفاده نمی کند. حال چگونه می توان انتظار داشت که دولت از مشاوره های اتاق بازرگانی استفاده کند؟

در بند یک سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی آمده است که تامین شرایط و فعالسازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه و کارآفرینی. حال سوالی که پیش می آید این است که چرا نخبه های کشور یکی پس از دیگری در حال مهاجرت هستند؟

در جواب این سوال باید گفت تا مادامی که مراکز، سازمان ها و ارگان های اقتصادی کشور از مشاوران متخصص و واجد شرایط استفاده نکنند با تغییر دولت ها هم هیچ گره ای از مشکلات اقتصادی کشور باز نخواهد شد.

از همین رو به دولت جدید توصیه می شود که به مردم رحم کنند و از تمام ظرفیت های کشور برای توسعه این سرزمین استفاده کنند.

در پایان پیشنهاد می کنم حتما در وهله نخست طرح تغییر و توسعه اتاق بازرگانی جریان پیدا کند و در وهله دوم دولت جدید با توانمند سازی اتاق بازرگانی از تخصص و ظرفیت های مغفول این اتاق استفاده کافی و وافی را ببرد.

نویسنده: احمد بافنده ایماندوست