شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#قانون اساسی#شورای نگهبان

مروری بر تغییرات بودجه در سالهای اخیر/ چاپ و نشر قانون بودجه بر عهده دولت است یا مجلس؟


مروری بر تغییرات بودجه در سالهای اخیر/ چاپ و نشر قانون بودجه بر عهده دولت است یا مجلس؟

بودجه پس تایید شورای نگهبان قانون اساسی تبدیل به قانون می‌گردد و هرگونه تغییر خارج محدوده و ترتیبات مجاز قانونی مطابق مقررات قانونی در حکم خدشه می‌باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، همانگونه که از تعاریف ارائه شده در خصوص بودجه می‌توان فهمید، بودجه سند یا برنامه مالی دولت است که مشتمل بر منابع و مصارف می‌باشد و منابع و مصارف همان اعداد و ارقامی است که بیانگر این موارد می‌باشد.

همچنین مطابق اصل 52 قانون اساسی «بودجه سالانه کل کشور به ‌ترتیبی که در قانون مقرر می‌‏شود از طرف دولت تهیه و برای رسیدگی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌گردد. هرگونه تغییر در ارقام بودجه، نیز تابع مراتب مقرر در قانون خواهد بود». همانطور که مشاهده می‌شود مطابق ذیل این اصل "هرگونه تغییر در ارقام بودجه نیز تابع مراتب مقرر در قانون خواهد بود"  با توجه به قید «نیز» مشخص می‌شود که صدر اصل هم ناظر به ارقام است و بودجه چیزی جز ارقام نیست. بنابراین در هر مرحله ای  چه قبل و چه بعد از تصویب لایحه دولت و تقدیم به مجلس شورای اسلامی و نهایتا بعد از تبدیل شدن به سند قانونی،اختیار مستقلی ورای  محدوده مجوز ابلاغ شده از سوی قانون گذار برای انجام تغییرات در بودجه کل کشور توسط سازمان برنامه و بودجه کشور مشاهده نمی‌گردد.

در اینجا ذکر چند نکته ضروری است: بر اساس اصل 52 قانون اساسی، بودجه سالانه «کل کشور» از طرف دولت تهیه و مورد رسیدگی و تصویب مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد پس تایید شورای نگهبان قانون اساسی تبدیل به قانون میگردد و هرگونه تغییر خارج محدوده و ترتیبات مجاز قانونی مطابق مقررات قانونی در حکم خدشه می‌باشد. 

در ادامه مواردی از تغییرات قانون بودجه برخی سالهای اخیر  با در نظر گرفتن ملاحظات فوق ارائه می‌گردد:

بودجه سال 1394:

بودجه ایران ,

 

بودجه ایران ,

 

 

 

بودجه ایران ,

 

 

بودجه سال 1396:

بودجه ایران ,

 

بودجه ایران ,

بودجه ایران ,

بودجه ایران ,

 

بودجه ایران ,

بودجه ایران ,

 

بودجه ایران ,

بعد از بودجه سال 1396 به دلائل پیش گفته برخی از اشکالات و تغییرات برای ترمیم  و جبران در این خصوص در زمان بررسی لایحه بودجه سالانه در قالب نامه سازمان برنامه و بودجه کشور به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌گردید. بعنوان مثال در خصوص بودجه سال1397 کل کشور این موارد در صفحات 47 تا 87 تغییرات  کمیسیون مجلس ذیل  بخشهای 13 الی 15 درج گردیده است.

انتهای پیام/