شهر خبر

اختصاصی/ راهکارهایی برای فرار از احساس تلخ تنهایی

اختصاصی/ راهکارهایی برای فرار از احساس تلخ تنهایی

اختصاصی/ راهکارهایی برای فرار از احساس تلخ تنهایی
همه‌گیری کرونا تنهایی را برای بسیاری از افراد به ارمغان آورده و این وضعیت، تاثیر زیادی بر انسان‌ها دارد.

سرویس ترجمه بهداشت نیوز، شاید شما هم مدتهاست دوستان و عزیزان خود را از نزدیک ندیده‌اید. یا شاید استرس همه‌گیری باعث ایجاد تنش در روابط میان اعضای خانواده‌تان شده باشد و شما را با وجود حضور در میان اعضای خانه، تنها و ناامید کند. احساس دلتنگی برای "قبل از همه‌گیری" و اشتیاق برای بازگشت به زندگی قبل از همه‌گیری می‌تواند احساس تنهایی را پیچیده‌تر کند. در چنین حالتی ممکن است تعاملات اجتماعی زودگذر و روزمره یا توانایی نشستن در ملاقات‌های عمومی را از دست بدهید و زیاد با کسی صحبت نکنید .

تنهایی طولانی‌مدت می‌تواند فرد را از نظر احساسی تخلیه کرده و زندگی را تیره و بی‌معنا جلوه دهد. همچنین می‌تواند منجر به بروز برخی مشکلات جسمی از جمله درد، مشکلات خواب و تضعف پاسخ ایمنی شود. وقتی فرار از احساس تنهایی -چه مربوط به همه‌گیری کنونی و چه موارد دیگر- غیرممکن به نظر می‌رسد، نکات ذیل می‌تواند به شما کمک کند از پا درنیایید.

تنهایی زمانی اتفاق می‌افتد که منزوی شده و نیازهای شما برای تعامل اجتماعی و ارتباط انسانی برآورده نشود. هر کس نیازهای متقابل و متفاوتی دارد بنابراین این اتفاق برای همه به یک شکل و در یک  زمان رخ نمی‌دهد. مثلا اگر عادت داشتید اکثر شب‌ها را با دوستان و عزیزانتان بگذرانید ممکن است کم شدن ارتباطات‌تان به یک تعامل در طول هفته احساس تنهایی برایتان بیاورد.

واقعیت این است که بیشتر افراد برای پیشرفت به روابط نزدیک با سایرین احتیاج دارند. آبراهام مازلو، روانشناس این نیاز را آنقدر مهم ارزیابی می‌کند که معتقد است عشق و حس تعلق به افراد باید در کنار مواردی مانند غذا و مسکن جزو نیازهای اساسی بشر گنجانده شود. با این حال، تنهایی فرصت‌هایی برای کشف خود، تفکر خلاق و تأمل در خود ایجاد می‌کند. تنهایی ممکن است دریچه‌هایی را به روی شما باز کند که با استفاده از آن آگاهی عاطفی شما بیشتر شده و حتی روابط‌تان با خودتان نیز بهتر شود.

به یاد داشته باشید هر گاه احساس تنهایی به سراغ شما آمد، آن را همانطور که هست بپذیرید. می‌توانید به موسیقی گوش دهید یا به سراغ دفتر خاطرات و عکس‌های قدیمی خود بروید، شاید به سرودن شعر بپردازید یا روی کاناپه خود تکیه زده و احساسات و اهداف شخصی  خود را برنامه‌ریزی کنید. هر کاری می‌ةوانید انجام دهید تا از زمان تنهایی خود بهره برده و خسته شوید. بر تنهایی خود سوار شده و از آن به سود خود بهره ببرید.

از قدرت صدا غافل نشوید. هنگامی که احساس می‌کنید سکوتی عمیق و گسترده شما را فراگرفته و از هر سوی فشار می آورد از صدا کمک بگیرید. صدا کمک می‌کند تا فضای موجود در محیط و افکار شما پر شود و خلاء کمتری ایجاد شود. مثلا موسیقی می‌تواند روحیه شما را تقویت کرده و برایتان انگیزه ایجاد کند. کتاب‌های صوتی نیز ممکن است باعث حواس‌پرتی و سرگرمی موقتی شما شوند. پادکست‌ها و گفتگوهای رادیویی نیز هم سرگرمی است هم کسب اطلاعات.

 یک برنامه تلویزیونی یا فیلم تلویزیونی مورد علاقه نیز می‌تواند سکوت اطراف شما را به آسانی بشکند، حتی اگر در جای کار خود نشسته و صفحه تلویزیون را تماشا نکنید. حتی باز کردن پنجره و شنیدن صدای پرنده ها نیز کمک شایانی به تقویت روحیه و شکستن سکوت اطراف شما می‌کند.

بی‌شک همیشه امکان وقت گذراندن با دوستان و نزدیکان وجود ندارد، حتی اگر دلتان برایشان تنگ شده باشد. اما در چنین شرایطی نباید ارتباطات خود را قطع کنید بلکه باید شکل آن را عوض کنید. گپ‌های ویدئویی یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌تواند دیدارهای حضوری را جبران کند.  شاید ارسال یک پیام آسان‌ترین راه به نظر برسد اما قدرت شنیدن صدای عزیزان را دست‌کم نگیرید. حتی یک تماس و گفتگوی ۱۰ دقیقه‌ای نیز می‌تواند به کاهش احساس تنهایی کمک کند.

 

منبع: HealthLine/ آوریل ۲۰۲۱
مترجم:‌لیلا فرجی