به گزارش برنا؛ به نقل از دیلی میل، محققان بقایای 44 لاک پشت را که جنازه آنها در خط ساحلی شرق اسپانیا پیدا شده بود، بررسی کرده و در مطالعات خود به ردپایی از مواد پلاستیکی در ماهیچه های بدن این جانوران رسیدند. حیوانات دریایی مانند لاک پشت ها اغلب به دام تورهای ماهیگیری می افتند یا در معرض زباله های اقیانوسی و دیگر مواد پلاستکی قرار می گیرند که ممکن است آنها را ببلعند که اغلب نتایج مهلکی را برای آنها به دنبال دارد.

لاک پشت سرخ از سوی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت جزء گونه های در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. اما این در حالی است که محققان شورای ملی تحقیقات اسپانیا با بررسی 44 لاک پشت سرخ که بین سال های 2014 تا 2017 در ساحل «کاتالان» و جزایر «بالاریک» مرده بودند، به شواهد تازه ای رسیدند.

این لاک پشت ها که بیشتر تغذیه آنها را عروس دریایی، ساردین و سرپاها تشکیل می دهند، حجم زیادی هم کیسه های پلاستیکی، در بطری و تکه های پلاستیک شناور روی آب را بلعیده اند و وجود این مواد در ماهیچه های بدن این گونه لاک پشت به وضوح قابل مشاهده بود.

محققان 19 ماده افزودنی موجود در پلاستیک را تجزیه و تحلیل کرده اند که سیستم غدد درون ریز را که وظیفه تنظیم هورمون بدن را بر عهده دارد، تحت تأثیر قرار می دهد. این مواد نوروتوکسیک یا حتی سرطان زا هستند که اغلب ترکیبات ارگانوفسفر یا OPCs هستند که برای بهبود خواص ضد اشتعالی به آن افزوده می شود و تقریبا محققان این ماده را در تمام لاک پشت های مورد بررسی مشاهده کردند که تمرکز آنها بین 6 تا 100 نانوگرم از ماهیچه این حیوان بود.

محققان بر این باورند که ترکیبات پلاستیکی حتی قدرت باروری لاک پشت ها را هم تحت تأثیر قرار می دهد و حتی در برخی خزنده های دریایی باعث بروز انواع سرطان ها شده است. به طور کلی، این مواد پلاستیکی کل محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهد.