شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن

بعد از زدن واکسن باز هم باید پروتکل ها را رعایت کنیم

واکسن های موجود ایمنی دایمی ایجاد نمی کند و امکان ابتلای دوباره به بیماری وجود دارد.

کرونا ،ویروس ناشناخته ای است که دنیای پزشکی هنوز نمی تواند پیش بینی درستی از رفتار آن داشته باشد و برای مقابله با این ویروس نظرات متعددی وجود دارد از جمله این که اجازه دهیم ویروس زمام امور را به دست بگیرد تا جایی که دیگر میزبانی برای آلوده کردن نداشته باشد اما رفتار این ویروس ناشناخته است و نمی دانیم تا چه زمانی ایمنی ایجاد می شود، بنابراین در شرایط حاضر بهترین روش برای مقابله با این ویروس قطع زنجیره انتقال با رعایت پروتکل های بهداشتی است. حتی با زدن واکسن هم باید استفاده از ماسک و فاصله ایمن را رعایت کرد زیرا این واکسن ایمنی دایمی ایجاد نمی کند و تا زمانی که همه واکسینه نشوند امکان انتقال و ابتلای چند باره به بیماری وجود دارد. ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

اما سوالی که پیش می آید این است که با توجه به شروع واکسیناسیون جهانی علیه کرونا ، تمام مشکلات حل می شود و نیازی به رعایت پروتکل های بهداشتی نیست؟

دکتر محمود رضا پورکریم، پژوهشگر ارشد ویروس شناسی پزشکی در پاسخ به این سوال چنین می گوید:

« در شرایطی که واکسیناسیون جهانی شروع شده است هر فرد باید دو دوز واکسن را دریافت کند والا ایمنی پیش بینی شده ایجاد نخواهد شد، زیرا ما به درستی نمی دانیم کسی که واکسن را دریافت می کند تا چه حد عفونت نوع وخیم را دیگر نخواهد گرفت و ناقل هم نیست؟ بنابراین بعد از دریافت واکسن ممکن است عفونت را با علامت یا بدون علامت هم بگیریم و هم منتقل کنیم .»

رعایت الزامی پروتکل ها تا واکسیناسیون همه

وی افزود :«بعد از دریافت واکسن باز هم باید پروتکل ها را تا مدت ها رعایت کنیم مگر این که همه واکسینه شده باشند اما اگر یک عده واکسینه شده و عده ای واکسن نزده باشند هنوز خطر انتقال از طرف افرادی که واکسن را دریافت کرده اند به کسانی که واکسن نزده اند و بالعکس وجود دارد.»

واکسینه ها می توانند کرونای کم خطر بگیرند

او گفت :«بعد از تزریق واکسن هم ممکن است تست تشخیص کرونای افراد مثبت شود اما بیماری ملایم است و در حقیقت واکسن باعث می شود فرد به عفونت وخیم مبتلا نشود.

از طرفی از زمانی که فرد واکسن را دریافت می کند تا زمانی که آنتی بادی ساخته می شود و سطح آن در بدنش افزایش می یابد مدتی(دو تا سه هفته ) طول

می کشد و ممکن است فرد به بیماری مبتلا شود که در این شرایط می تواند به پزشک مراجعه و دارو دریافت کند.» این در حالی است که نظر متخصصان کالج سلطنتی لندن و خبر خوش آن ها به کسانی که این ویروس را گرفته اند این است که یک دوز واکسن کرونا می تواند بهبود یافتگان کرونایی را در برابر ویروس کرونا محافظت کند.اما در کسانی که قبلا آلوده نشده و تاکنون یک دوز واکسن را دریافت کرده اند ، پاسخ ایمنی به انواع جهش یافته ها کمتر است.

پروفسور رزماری بایتون، استاد ایمونولوژی و داروی تنفسی در کالج سلطنتی لندن که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، گفت:« یافته های ما نشان می دهد افرادی که اولین دوز واکسن خود را دریافت کرده و قبلا به کووید-19 آلوده نشده اند، به طور کامل در برابر انواع نگران کننده محافظت نمی شوند. این مطالعه اهمیت دریافت دوز های دوم واکسن برای محافظت بیشتر را برجسته می کند. » به هر حال بهتر است قبل از انجام هر کاری با پزشک خود مشورت کنید اما نکاتی قبل و بعد از زدن واکسن وجود دارد که به آن ها اشاره می کنیم:

رعایت نکات قبل از زدن واکسن

دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در این باره می گوید:« به طور کلی افراد قبل از تزریق نباید تب داشته باشند و توصیه می شود روز قبل از زدن واکسن از قرص هایی نظیر ایبوبروفن استفاده نشود و چنان چه افراد با درد مواجه شدند، باید از ناپروکسن استفاده کنند.»مواد غذایی ضد التهاب مانند روغن زیتون ،بادام، گردو، میوه ها و سبزی های مختلف استفاده شود. زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است و می تواند روی غذا اضافه شود.ماهی قزل آلا و ساردین بیشترین امگا 3 ضد التهاب را دارد. شب قبل از واکسن زدن خوب بخوابید و مایعات کافی مصرف کنید .

رعایت نکات بعد از تزریق واکسن

محرز گفت :«بعد از تزریق واکسن هم افراد همچنان باید پروتکل های بهداشتی را رعایت و به استفاده از ماسک، شست وشوی مکرر دست ها و فاصله گذاری اجتماعی توجه کنند چرا که هنوز نمی دانیم کدام واکسن ها روی جهش های جدید موثر هستند. ابتلا به کرونا موجب ایجاد مصونیت دایم نمی شود و واکسن هایی که هم اکنون برای این بیماری ساخته شده اند، ایمنی دایم ایجاد نمی کند و حداقل شش ماه یک بار باید تجدید شود بنابراین ابتلای چند بار به این بیماری امکان پذیر است.»

بعد از تزریق واکسن می توانید از انواع سوپ ، میوه سبزی و مغزهای خوراکی استفاده کنید و پرهیز از مصرف غذاهای سرخ شده، غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس، انواع فست فودها و اسنک ها و انتخاب غذاهای ساده ای مانند سوپ مرغ برای وعده بعد از تزریق واکسن مفید است.

نویسنده: مهین رمضانی | خبرنگار

منابع تهیه مطلب: ایرنا، ایسنا