شهرخبر

اصلاحات درون بازار سرمایه، زمینه ساز اتفاقات مثبتی در این بازار است

اصلاحات درون بازار سرمایه، زمینه ساز اتفاقات مثبتی در این بازار است

خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: اقدامات اخیر، مانند تغییر دامنه نوسان، تغییر حجم مبنا و تزریق نقدینگی، که در بازار سرمایه انجام شده، سبب ساز اتفاقات مثبتی در این بازار خواهد بود.

بهروز خدارحمی کارشناس بازار سرمایه افزود: برای اصلاح بازار سرمایه باید اصلاحات هم درون بازار سرمایه و هم در شرایط کنونی اقتصاد رخ دهد.

وی ادامه داد: اقدامات خوبی طی چند ماه اخیر در درون بازار سرمایه انجام شده که زمینه ساز اتفاقات مثبتی در این بازار خواهد بود.

خدارحمی گفت: یکی از این اتفاقات مهم در درون بازار سرمایه، تزریق نقدینگی از طرف صندوق توسعه ملی به بازار است که ضرورت همراهی صندوق توسعه ملی را می‌طلبد.

وی افزود: نهادهای خارج از بازار سرمایه مانند صندوق توسعه ملی و یا بانک مرکزی هنوز ضرورت همراهی با بازار سرمایه را متوجه نشدند و به همین دلیل تزریق نقدینگی با تأخیر همراه بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تزریق نقدینگی به بازار سرمایه اقدام بسیار مؤثر و مهمی است که در صورتی که به زودی از طرف صندوق توسعه ملی انجام شود تأثیرات مثبتی بر بازار خواهد داشت.

خدارحمی با اشاره به اینکه دومین اصلاحاتی که بر بازار سرمایه تأثیرگذار است اصلاح بسترهایی در اقتصاد کشور است گفت: این اصلاحات هنوز از طرف وزارت اقتصاد به صورت جدی و عملی صورت نگرفته و این وزارتخانه هنوز سیاست خود را در خصوص عواملی، چون نرخ بهره، نرخ ارز و نرخ تورم اعلام نکرده است.

خدارحمی با بیان اینکه مهمترین ابهام بازار سرمایه، مشخص نبودن سیاست‌های وزارت اقتصاد است افزود: وزارت اقتصاد باید اعلام کند که نرخ ارز در چه محدوده‌ای باقی و یا نرخ تورم و نرخ بهره روی در چه رقمی ثابت می‌ماند و باید وضعیت این عوامل را روشن کند.

وی افزود: ابهامات کنونی بازار سرمایه به دو دلیل عمده است که اولی به دلیل برگزاری انتخابات طی ماه آینده بوده و دومین دلیل آن به تعاملات بین المللی برمی گردد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اعتماد مردم به بازار سرمایه گفت: متأسفانه طی چند ماه اخیر مردم بدون تأمل و تحقیق و فقط به دلیل کسب سود روزانه ۵ درصدی از این بازار با سرعت وارد بازار سرمایه شدند و به دلیل انتظارات عجیبی که از بازار سرمایه داشتند سرخورده شدند.

وی ادامه داد: دو تا سه ماه قبل از ریزش بازار سرمایه، قیمت بسیاری از سهام بازار حبابی بوده و از ارزش ذاتی خود بسیار دور بود.

خدارحمی افزود: متأسفانه با ریزش بازار، بسیاری از مردم ضرر کرده و از این بازار خارج شدند و بازگشت آن‌ها و امیدواری مجدد آن‌ها به این بازار به زمان قابل توجهی نیاز دارد.