شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#بورس#بورس تهران
پیش‎‌بینی تحولات بازار سهام در هفته آینه

آیا روند شاخص بورس تهران در روزهای آتی صعودی می‌شود؟ + نمودار

کدخبر: 410567
شاخص کل بورس در هفته اخیر 35 هزار و 601 واحد افت کرد و شاهد بازدهی منفی 2.95 درصدی بورس بودیم. با این حال شاخص در روز چهارشنبه رشد 5 هزار واحدی داشت. آیا این روند در هفته آینده هم ادامه خواهد داشت؟

به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته اخیر بورس روندی نزولی را سپری کرد به طوری که شاخص هم وزن در تمام روزهای هفته نزولی بود و شاخص کل تنها در روز چهارشنبه رشد کرد. شاخص کل بورس در مجموع 35 هزار و 601 واحد پائین آمد و به رقم یک میلیون و 172 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز افت 4 هزار و 424 واحدی را ثبت کرد. بورس در مجموع هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشت، اما این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

افت بازدهی هفتگی

در حالی که در سه روز ابتدایی هفته شاخص کل روندی نزولی داشت، پس از تصویب بسته حمایتی 7+3 توسط هیئت دولت و شورای هماهنگی سران قوا در روز چهارشنبه شاهد رشد تقاضای بازار و صعود شاخص کل بودیم. شاخص کل در آخرین روز هفته 5 هزار و 203 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 172 هزار واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 35 هزار و 601 واحد پائین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 2.95 درصد شود. در هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل تنها در روز چهارشنبه صعودی بود و در دیگر روزهای هفته روند نزولی داشت.

افت شاخص هم‌ وزن

شاخص کل هم‌وزن در تمام روزهای هفته اخیر نزولی بود، شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 4 هزار و 424 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 422 هزار و 848 واحد رسید و بازدهی منفی 1.04 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس هفته

نماگرهای بازار نشان می‌دهند که به طور کلی سهام‌داران هفته ناخوشایندی را نسبت پشت سر گذاشتند. در این هفته شاخص به کانال 1.1 میلیونی سقوط کرد و سه روز نزولی پیاپی را ثبت کرد. شاخص کل در سه روز ابتدایی هفته در مجموع 40 هزار واحد عقب نشست و هزار و 291 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. با آن که شاخص در روز چهارشنبه رشد 5 هزار واحدی داشت اما روند خروج پول حقیقی ادامه داشت و ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار با رشد 6 درصدی به 338 میلیارد تومان افزایش یافت. علاوه بر این ارزش مازاد عرضه در پایان معاملات روز چهارشنبه به بالاترین رقم هفته رسید و ارزش صف‌های فروش پایان بازار 4 هزار و 209 میلیارد تومان بیش از ارزش صف‌های خرید بود.

پیش بینی بورس

بنابراین بورس همچنان با صف‌های فروش و خروج سهام‌داران مواجه است. در چنین شرایطی تصویب بسته حمایتی 7+3 ازسوی سران سه قوه توانست در آخرین روز کاری هفته تاثیر مثبت اندکی بر شاخص کل بگذارد. در نتیجه فعالان بازار امیدوارند با اجرایی شدن تزریق نقدینگی به بورس شاخص روندی صعودی پیدا کند و سهام‌داران حقیقی نیز به بازار برگردند. اما برخی از تحلیل‌گران می‌گویند تاثیر مثبت اعمال چنین حمایت‌هایی تنها در کوتاه مدت نمایان می‌شود و در بلند مدت روند بازار باز هم نزولی خواهد بود. این گروه معتقدند افزودن بر تقاضای بازار از طریق منابع صندوق توسعه ملی تاثیری در اعتماد از دست رفته سهام‌داران ندارد بلکه باب جدیدی را در بازار سرمایه می‌گشاید که مقامات سیاسی در هر سطحی در بازار مداخله کنند،‌ مداخلاتی که ممکن است در آینده چندان پشتوانه کارشناسی هم نداشته باشد. در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند چون ریسک‌های وارد آمده بر بازار سهام عمدتا ریسک‌های سیاسی بوده و با توجه به آن که توده‌های مردم با تشویق و دعوت مقامات رسمی کشور در سال گذشته وارد بورس شدند،‌ اکنون که بازار دچار بحران است و سهام‌داران بسیاری متضرر شده‌اند دولت وظیفه دارد که برای حل مشکلات بورس اقداماتی انجام دهد. علاوه بر این گفته می‌شود که اقداماتی مانند افزایش نرخ تسعیر ارز بانک‌ها بر شفافیت صورت‌های مالی بانک‌های بورسی می‌افزاید و تصمیماتی مانند جبران زیان سهام‌داران پالایش یکم می‌تواند اعتماد از دست رفته را بازسازی کند.